جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۳ خرداد ۷, چهارشنبه

سیاست خارجی آمریکا و انتخابات مصر

مصاحبه من در صدای امریکادر باره تحولات خاورمیانه

ایران، اخوان المسلمین و رییس جمهور بعدی مصر

 جمهوری اسلامی در میان دو گزینه دشوار قرار دارد: یا حمایت بی  دریغ از اخوان المسلمین (مشابه حمایت از بشار اسد) که در این صورت به تشدید اختلافات تهران- قاهره دامن خواهد زد و یا چشم پوشی از هر سرنوشتی که برای اخوان در مصر رقم بخورد که در آن صورت، متهم خواهد شد به اینکه به همفکران خود (به قول ولایتی) پشت کرده است.
مرور مواضع جموری اسلامی در یک سال گذشته پس از برکناری مرسی که سالی بس دشوار و سهمگین بر اخوان بوده، نشان می دهد که تهران گزینه دوم را برگزیده و به جز اندک اعتراضات سطحی و گذرا، آنچنان که باید به کمک اخوان المسلمین نیامده است.


۱۳۹۳ خرداد ۳, شنبه

انتخابات ریاست جمهوری مصر؛ پایان آشتی ملی

در اینکه السیسی قادر به خشکاندن اخوان المسلمین باشد، تردیدهای زیادی وجود دارد ولی آنچه مسلم است اینکه چنین عزمی برای مبارزه با اخوان و منزوی ساختن آن، دلیل شکست "آشتی ملی" است که نهاد ارتش با گرو گذاشتن آبروی خود تا کنون از انجام آن ناتوان بوده و با انتخاب السیسی نیز مسلما مُهر پایان بر این وعده خود خواهد زد.
Sisi Sabahi


۱۳۹۳ اردیبهشت ۳۰, سه‌شنبه

روحانی و آزادی اینترنت در پنج پرده

وقتی تیغ سانسور صدا و سیما، سخنان روحانی را از رسیدن به مردم قطع می کند، روحانی خطر را پیش گوش خود حس می کند. از این رو، با اتخاذ موضعی واقعگرایانه در ضرورت به کار گیری اینترنت، وی دست کم اهداف راهبردی زیر را تعقیب می کند.
Internet


۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۸, یکشنبه

ایران واستعفای اخضر ابراهیمی

نامزدی اسد برای ریاست جمهوری و استعفای اخضر ابراهیمی، دو پارامتر جدید در تحولات داخلی سوریه است. این دو پارامتر نه تنها موجب از بین رفتن بحران سوریه نمی شوند بلگه آن را تشدید خواهند کرد.
در این میان تهران به عنوان اصلی ترین حامی اسد، بیش از پیش دخیل در بحران سوریه خواهد شد تا با حمایت نظامی- مالی از اسد بتواند 7 سال آینده ریاست او را تضمین کند


۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۶, جمعه

پرونده آمیا؛ لغو توافق‌ کمیته حقیقت‌یاب آرژانتین و ایران

توافقنامه معاضدت قضایی ایران با دولت آرژانتین در خصوص پرونده آمیا، از آن رو شگفت انگیزاست که دولتی به اختيار خود پذيرا شده تا اتباعش  (آن هم در رده های بالایی مدیریتی) توسط دستگاه قضايی کشوری ديگر در درون خاک خود و بدون داشتن پرونده قضايی داخلی مورد بازجويی قرار گيرند.
شکفت انگیزتر اینکه بنا به اعلام وزارت خارجه ایران، از آغاز گفت و گوهای دو کشور در سپتامبر سال ۲۰۱۲ برای انعقاد قرارداد مذکور تا زمان امضای آن «فقط» شش ماه زمان سپری شد آن هم بدون مشورت با قوه قضائیه ایران.
امضای چنین توافقنامه قضایی بدون دخیل کردن دستگاه قضایی ایران آن هم در شش ماه، خود حاکی از شتابی معنی‌دار توسط دولت احمدی نژاد بود که در آن زمان کمتر از پنج ماه به پایان دوره‌اش باقی مانده بود.
AMIA


۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۳, سه‌شنبه

"دلواپسیم" رمز عملیات مقابله با دولت روحانی


حقیقت این است که علم الهدی کسی است که در سخنرانی 9 دی 88 مردم معترض را "گوساله و بزغاله" خوانده بود. حال چگونه او می تواند دلواپس نباشد وقتی می بیند که دولت روحانی در صدد استخلاص رهبران جنبش سبز است بدون آنکه ذره ای از مواضع خود کوتاه بیاییند.


۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۲, دوشنبه

دومین جدایی‌؛ برنده و بازنده تحولات اوکراین

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مرکز نظرسنجی لوادا، نوشت که محبوبیت ولادمیر پوتین در پی انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه از رقم 61% در نوامبر 2013 به رقم چشمگیر 80% در 24 آوریل 2014 (یک ماه پس از جدایی کریمه از اوکراین که با حمایت نظامیان روسیه انجام شد) افزایش یافته است. حاشیه خطای این نظرسنجی فقط دو درصد ارزیابی شده که حتی در آن صورت نیز محبوبیت بالایی برای پوتین به شمار می رود.
Donzek


۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۶, سه‌شنبه

ظریف و احضارهای پیاپی به مجلس

به رغم آنکه از طول عمر وزارت ظریف بیش از 8 ماه نگذشته، چندبار احضار او به کمیسیون  سیاست خارجی مجلس و دو بار احضار او به صحن علنی مجلس خود شاهدی بر این تقابل است.
این تعداد احضار برای وزیر خارجه آن هم تنها در هشت ماه از تصدی مسئولیتش رکوردی برای تقابل مجلسیان با وزیر خارجه طی عمر جمهوری اسلامی به شمار می رود. ظریف خود گفته که:« من در طول هشت ماه گذشته بیش از هر وزیر امور خارجه دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی در مجلس، کمیسیون امنیت ملی و دو بار در صحن علنی حضور پیدا کرده ام.»
Zarif


۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۴, یکشنبه

گمانه زنی پیرامون سفر سایمون گَس به تهران

سفر یک روزه سایمون گس، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا، به تهران در مورخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ را باید در راستای تعمیق دیالوگی دانست که با مکالمه تلفنی دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا با حسن روحانی در آبان ۱۳۹۲ آغاز شد.
یافتن زبان مشترک با جناح عملگرای حاکمیت ایران به معنی فقدان اختلافات لندن با تهران نیست بلکه معنایش این است که اینک لندن به مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی که این روزها سفرهای متعددی به تهران می کنند، زبان مشترکی برای طرح اختلاف خود با تهران یافته است.