جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۳ بهمن ۵, یکشنبه

از مکالمه با اوباما تا قدم زدن با جان کری

چه استبعادی دارد که انبوهی از جار و جنجال های دیگر از قبیل اعتراض به قدم زدن ظریف با جان کری یا دیدار اشتون با نرگس محمدی دوباره در پیش نباشد؟
مهم این است که همگان می دانیم روحانی در مکالمه اش با اوباما و ظریف در قدم زدنش با وزیر خارجه امریکا، در حال تابوشکنی از موهوماتی هستند که دیگر امریکا را "شیطان بزرگ" نمی دانند.
 


مصاحبه من به همراه دکتر باوند و حسن هاشمیان


مصاحبه من به همراه دکتر باوند و حسن هاشمیان درباره پادشاهی امیر سلمان در برنامه دیدگاه ها در رادیو فردا........علیزاده

http://www.radiofarda.com/content/b11-viewpoints-post-abdollah-saudi-arabia-us-and-iran/26812439.html

سلمان، پادشاه جدید عربستان سعودی

۱۳۹۳ بهمن ۳, جمعه

خلأ قدرت در یمن: چشم اندازه تجزیه دوباره

اینک خلأ قدرت قانونی از یک سو و قدرت نمایی شیعیان حوثی از سوی دیگر در حالی در یمن جریان دارد که مرگ عبدالله پادشاه عربستان، این کشور را در وضعیتی قرار داده تا نتواند بازیگر فعال در یمن باشد. از این رو، بعید به نظر می رسد تا هنگام جا افتادن اقتدار داخلی و خارجی ملک سلیمان پادشاه جدید این کشور، ریاض بتواند بازیگر عمده ای در تحولات یمن باشد.
ارتش یمن منحل شده و کنترل تمام پایتخت به دست شورشیان حوثی است 


راهپیمایی دردسر ساز ظریف و کری

تندروها که در نعامل با جهان جز فحش دادن چیزی بلد نیستد به راهپیمایی ظریف و کری اعتراضات شدیدی کرده اند. در مصاحبه با صدای امریکا به دلایل این نگرانی آنان پرداخته ام.....علیزاده

۱۳۹۳ دی ۲۹, دوشنبه

عکس بدون حجاب شرط ویزای فرانسه

همانطور که گفته شد فعلا این سفارت فرانسه است که شرط عکس بدون حجاب برای صدور ویزا وضع کرده است. اما، با توجه به نقش موثر فرانسه در اتحادیه اروپا، بعید نیست که دیگر سفارت های اروپایی نیز مبادرت به وضع قانون مشابه بکنند.
حال اگر چنین شرطی از سفارت فرانسه فراتر رفته و به دیگر سفارتخانه های اروپایی مقیم در تهران تعمیم یابد (که دور از احتمال هم نیست)، ابعاد چنین دردسرهای به مراتب بیشتر خواهد شد. دست کم و در درجه اول، این قانون می تواند همسران دیپلمات های ایرانی را که ملزم به رعایت حجاب حتی در یک عکس هستند، با مضیقه روبه رو سازد.


۱۳۹۳ دی ۲۰, شنبه

چه فرقی بین چارلی ایبدو و سلمان رشدی؟

اگر آیت الله خمینی برای سلمان رشدی و ناشرین کتابش و همچنین برای زنی که تنها جرمش این است که الگوی خود را اوشین می داند ونه دختر پیامبر، حکم اعدام صادر می کند، چه فرقی است با عوامل نشریه چارلی ایبدو که عالماً و عامداً آن کاریکاتورها را کشیده اند؟

فرض بگیرم همین فردا فردی بتواند در راستای اجرای فتوی آیت الله خمینی، حکم اعدام سلمان رشدی را عملی سازد، آیا جمهوری اسلامی باید او را "مسلمان غیور" بداند؟ اگر آری، پس فرقش با مهاجمان به نشریه چرالی ایبدو چیست؟ و اگر آن فرد را تروریست بداند، بنیانگذار خود را محکوم کرده است.


۱۳۹۳ دی ۱۵, دوشنبه

دلایل ناکارآمدی سیاست خارجی

با لحاظ کردن ویژگی های برشمرده توسط دکتر سریع القلم، قطعاً می توان سیاست خارجی جمهوری اسلامی را ناکارآمد و در نتیجه زیان آور توصیف کرد. این به رغم آن است که دراندک برهه هایی از جمله دولت اصلاحات خاتمی که عقلانیت تا اندازه ای در سیاست خارجی کشور به کار گرفته شد، وجهه بین المللی ایران اندکی ترمیم یافته بود.
شاید بتوان شالوده سی ویژگی برشمرده توسط دکتر سریع القلم را در این خلاصه کرد که سیاست خارجی یک کشور آنگاه معطوف به کارآمدی است که بر "اعتبار بین المللی" آن کشور افزوده شود.


۱۳۹۳ دی ۱۲, جمعه

رهبران جنبش سبز در حصر، اعتراض به حبس اپوزیسیون بحرین

جمهوری اسلامی از جمله وزیر خارجه اش محمد جواد ظریف در حالی دستگیری یک فعال سیاسی را (که هنوز یک هفته از دستگیری او بیشتر نگذشته) "مخاطره آمیز و تهدید زا"  و امیر عبداللهیان آن را "تهدیدی برای منطقه" خوانده که خود برای 4 سال است رهبران جنبش سبز را در حصر قرار داده است. این در حالی است که شیخ سلمان خواستار سرنگونی آل خلیفه است ولی موسوی و کروبی هرگز خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی نیستند که بر عکس خواستار اصلاح آن هستند.
جالب تر اینکه شیخ صادق لاریجانی رییس قوه قضائیه گفته که: «سران فتنه را محاکمه نمی‌کنیم چون می‌خواهند حرف خود را بزنند.»
Ali Salman Bahrain