جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۳ اسفند ۴, دوشنبه

ترکیه و امریکا: آموزش مخالفان اسد

نامحتمل نیست که به موازات اجرایی شدن توافق ترکیه و امریکا، تنش بین تهران و آنکارا بالا بگیرد چرا که این دو یکی منافع خود را در بقای بشار اسد می بیند و دیگری در حذف او.
Image result for iran turkey

۱۳۹۳ بهمن ۲۷, دوشنبه

یمن؛ تهدیدی برای صلح بین المللی؟

از نگاه ژئوپلیتیک، موفقیت حوثی های در استقرار نظم جدید و دولت خود نه تنها موفقیتی برای تهران در جهت همسو کردن یک کشور عربی با خود است بلکه کنترل دو تنگه استراتژیک هرمز و باب المندب است که بالقوه می تواند تحولات جهانی را رقم زند.
Image result for ‫ایران و حوثی‬‎ 


۱۳۹۳ بهمن ۲۰, دوشنبه

هند و اسرائیل: در مسیر تعمیق روابط نظامی

پیمان اسلو، اگر برای فلسطینان دستاورد چندانی نداشت، برای اسرائیل سکوی پرتابی شد تا نه تنها روابط خود را با هند گرما بخشد بلکه به کل حوزه آسیا- پاسفیک دسترسی یابد. در نتیجه گشوده شدن پای اسرائیل به این حوزه وسیع، این کشور با رقم فروش 4 میلیارد دلار تسلیحات به کشورهای این حوزه، بزرگ ترین صادر کننده سلاح به آسیا- پاسفیک است.
اینک و پس از سال ها از برقراری رابطه اسرائیل و هند، روی کار آمدن دولت چپ گرایی ناندرا مودی که به آرمان های قومگرایانه اش شناخته می شود، زمینه هرگونه همکاری میان دو کشور را فراهم ساخته است.
Israel India


۱۳۹۳ بهمن ۱۹, یکشنبه

تجمع اعتراضی در برابر وزارت خارجه

این گونه تظاهرات اعتراضی همه از اتاق فکری تدارک می شود که با نگاه به امثال احمد جنتی و احمد علم الهدی، سیگنال های بیت رهبری را دریافت می کنند و به تناسب آن، اردوکشی های خیابانی را ترتیب می دهند.
با این توصیف، شعارهای تند و تیز تجمع اخیر آن هم در برابر محل وزارت خارجه را باید آغاز دور بیشتری از فشارهایی دانست که در کلیت خود نشان از شکل گیری دوباره "حاکمیت دوگانه" در جمهوری اسلامی دارد.


۱۳۹۳ بهمن ۱۲, یکشنبه

سفیر جدید برای نیویورک: مواجه با واقعیت

این جزمگرایی و اصرار بر ابوطالبی در حالی بود که هر فرد غیر متخصصی نیز می توانست پیش بینی کند، جمهوری اسلامی در برابر محروم کردن خود از اعزام سفیر به نیویورک یا معرفی نامزد جدید، ناگزیر گزینه دوم را برخواهد گزید چرا که اصرار بر گزینه پیشین (ابوطالبی) در حالی که امریکا ویزا نمی دهد، آب در هاون کوفتن است.