جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۴ شهریور ۸, یکشنبه

ساعت ششم/ بازگشایی سفارت بریتانیا


در برنامه ساعت ششم در 28 اوت 2015 میهمان رادیو فردا بودم که به موضوع بازگشایی سفارت بریتانیا پرداخته شد و همچنین این پرسش که آیا امکان بازگشایی سفارت امریکا نیز وجود دارد؟
http://www.radiofarda.com/section/sixth-hour/3930.html

گامی در جهت دیپلماسی اقتصادی

به نظر می رسد که چشم انداز پیش رو، مبنی بر گشایش روابط و مناسبات اقتصادی - تجاری با غرب، موجب تجدید نظر در سیاست "نگاه به شرق" شده است. سیاست نگاه به شرق، سیاستگذاری غلطی بود که همزمان با شدت گرفتن تحریم ها در صدر برنامه اقتصادی دولت احمدی نژاد برای تامین نیازمندی های کشور قرار گرفته بود.
Image result for ‫برجام‬‎



۱۳۹۴ شهریور ۵, پنجشنبه

یادداشت فیلیپ‌ هاموند در روزنامه ایران چه پیامی دارد؟


ظریف به عنوان دیپلماتی کارکشته از تمایلات همتایان خارجی خود برای برقراری ارتباط مستقیم با افکار عمومی ایرانیان آشناست. چه استبعادی دارد که مبتکر و پیشنهاد دهنده انتشار نامه وزیر خارجه بریتانیا، ظریف باشد؟ به ویژه اینکه این نامه در روزنامه دولت منتشر شده است.
Hammond


۱۳۹۴ شهریور ۲, دوشنبه

بیانیه "مجمع دیپلمات های سبز ایران" در حمایت از توافق هسته ای ایران+ English version

بیانیه ما چهار دیپلمات مستعفی جمهوری اسلامی ایران (درویش رنجبر، ابوالفضل اسلامی، فرزاد فرهنگیان و حسین علیزاده) خطاب بهاعضای کنگره امریکا در حمایت از توافق هسته ای ایران و 5+1.
متن انگلیسی در پایان این صفحه موجوداست
You can find the English version below 

Image result for ‫حسین علیزاده فرزاد فرهنگیان ابوالفضل اسلامی درویش رنجبر‬‎

۱۳۹۴ شهریور ۱, یکشنبه

نقش لندن در تشدید تحریم های علیه برنامه هسته ای ایران در اتحادیه اروپا و سازمان ملل بر کسی پوشیده نیست. در واقع یورش به سفارت انگلیس در تهران در آذر ۹۰ به دنبال پیشنهاد انگلیس برای تحریم بانک مرکزی ایران انجام شد که با اجرایی شدن این پیشنهاد، گلوگاه مبادلات بانکی ایران با کلیه کشورهای جهان، با تنگنای بی سابقه ای مواجه شد. بازگشایی سفارت بریتانیا در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی با قبول توافق هسته ای پذیرفت برونرفتی از این تنگنای اقتصادی وجود ندارد.



۱۳۹۴ مرداد ۲۹, پنجشنبه

انتقاد و حمایت از توافق هسته ای/ افق 20 اوت 2015

من به همراه اقای آقای یوسفی اشکوری و امیرحسین اعتمادی در برنامه افق که به بحث توافق هسته ای از زوایه موافقان و مخالفان که نگاه حقوق بشری دارند پرداخته ایم

۱۳۹۴ مرداد ۲۵, یکشنبه

آیت الله خامنه ای با اعلام سیاست "نرمش قهرمانانه" پذیرفت که در مساله هسته ای جز با نشان دادن نرمش، راه برونرفتی در بحران هسته ای نیست. اما، آیا وی مجوز چنین نرمشی را در مسائل منطقه صادر کرده است؟ برای مثال در حالی که موضع قاطع عربستان، کناره گیری شخص بشار اسد از قدرت است، آیا آیت الله خامنه ای با چنین پیش شرطی موافق است؟ جالب تر اینکه  شخص آقای ظریف خود نیز پیشتر راه حل "سوریه بدون اسد" را یک "توهم" دانسته بود.
Image result for ‫ایران و شورای همکاری خلیج فارس‬‎



۱۳۹۴ مرداد ۱۷, شنبه

انتخابات 94: ورود هاشمی، سکوت خامنه ای

6 ماه به دو انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان باقی مانده ولی ایت الله خامنه اب تاکنون لب فرو بسته و حتی یک کلمه برای دعوت مردم جهت مشارکت در انتخابات نگفته است. چرا؟
از سوی دیگر، آیت الله هاشمی رفسنجانی، نامزد رد صلاحیت شده انتخابات 92، نامزدی خود را برای انتخابلت خبرگان اعلام کرده است. 
به عبارتی خامنه ای هنوز سوت انتخابات را نزده ولی هاشمی آغاز انتخابات را اعلام کرده است
سکوت خامنه ای ایا تامل برانگیز نیست؟
Image result for ‫انتخابات هاشمی و خامنه ای‬‎



۱۳۹۴ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

پرونده هسته ای؛ تقویت یا تضعیف مولفه های قدرت؟

 آنچه در یک کلام می توان خلاصه کرد اینکه جمهوری اسلامی در ازای پرداخت بهایی بسیار سنگین و در مقابل داشتن ویترینی از برنامه هسته ای محدود، به سخت ترین بازرسی ها تن داده است. با این حساب نه تنها مولفه ای بر مولفه های قدرت ایران افزوده نشده بلکه کاسته نیز شده است.
به رغم این همه خسارت، به دلیل عقلانیتی که در دولت روحانی در این مذاکرات مشاهده شد و نرمشی که آیت الله خامنه ای بدان تن داد، موجباتی فراهم آمده تا در ازای این بهای سنگین، زمینه های لازم برای خروج ایران از انزوا تا حد بسیاری فراهم شود.
Image result for ‫پرونده هسته ای ایران‬‎