جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ تیر ۸, سه‌شنبه

مواضع حسن نصرالله؛ زمینه ساز "تحریم دوباره" ایران

سخنان نصرالله جز آدرس دادن به تحریم دوباره ایران معنای دیگری ندارد.حال اگر تحریم ایران با موضوعیت حمایت از تروریسم در دوران اوباما کلید نخورد، چند ماه انتظار لازم است تا با ورود ترامپ یا هیلاری کلینتون به کاخ سفید هر یک از این دو که از مواضع سرسختانه ای در برابر ایران برخوردارند، تحریم دوباره ای بر ایران وضع کنند که آدرس دقیق ان را حسن نصرالله داده است.



۱۳۹۵ تیر ۵, شنبه

حل بحران سوریه در گرو انتقال پرونده سوریه به وزارت خارجه

اندکی تامل لازم است تا ببینیم آیا پس از عزل امیرعبداللهیان آیا پروسه انتقال پرونده سوریه از سپاه به وزارت خارجه تحقق می یاد؟ اگر چنین شد، روزنه های امید گشوده خواهد شد که "برجام سوریه" نیز کلید خورده است.
 Image result for ‫امیرعبداللهیان‬‎


۱۳۹۵ تیر ۲, چهارشنبه

اعتراض سپاه به بحرین؛ سیاست خارجی در دست سپاه

ریاض هوشمندانه اقدام به اعدام شیخ نمر کرد. او واکنش عصبی جمهوری اسلامی را از پیش می دانست. ریاض توانست یکی از برجسته ترین مخالفان خود را اعدام و در عین حال در حاشیه امن بنشیند. جهانیان به جایی اینکه تمرکز بر قبح اعدام شیخ  نمر کنند متوجه محکوم کردن حمله به سفارت عربستان شدند.
عینا منامه نیز از واکنش عصبی جمهوری اسلامی آگاه بود وقتی سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم کرد. سردار سلیمانی با صدور این بیانیه بهانه کافی به دست بحرین داده است که بتواند هم سرکوب معترضان داخلی خود را تشدید کند و هم ایران را در محافل بین المللی محکوم کند. این دقیقا یعنی بازی خوردن دوباره در بازیی که دست شما را حریف خوانده است
عجیب اینکه حریف رفتار غیر معقول تهران را خوب می داند ولی تهران هنوز از پیامدهای چنین رفتاری درس نگرفته است.  


مصاحبه من با بیژن فرهودی منتشر شده در کیهان لندن

مصاحبه من با بیژن فرهودی منتشر شده در کیهان لندن پیرامون تحولات درون وزارت خارجه و همچنین نامه 51 دیپلمات امریکایی برای تغییر موضع امریکا در نحولات خاورمیانه

۱۳۹۵ خرداد ۳۰, یکشنبه

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران تغییر کرد


مصاحبه من با رادیو فردا در خصوص انتصابات جدید در وزارت خارجه از جمله انتصاب جابری انصاری به عنوان معاونت عربی و آفریقا، بهرام قاسمی به عنوان سخنگو و دکتر سجادپور به عنوان معاون پژوهشی. جالب اینکه امیر عبداللهیان از معاونت به مشاورت تغییر جایگاه یافته که به نظر من موقعیتش تضعیف شده و این برای ضعف کاری او در این پست بود.

http://www.radiofarda.com/content/f7-deputy-fm-in-arab-and-african-affairs-changed/27807850.html

۱۳۹۵ خرداد ۲۹, شنبه

از اسفند ۱۳۸۹تاکنون بیش ا ز ۵ سال از حبس خانگی رهبران سبز می گذرد. به رغم آنکه آنان به صراحت و مکرر خواستار محاکمه خود شده اند، تاکنون هیچ دادگاهی برای آنان برپا نشده است. این در حالی است که حاکمیت جمهوری اسلامی این افراد را "سران فتنه" نام نهاده و در پرخاش به آنان تا آنجا پیش رفته که شخص آیت الله خامنه ای آنان را به خائنانی همچون "طلحه و زبیر" تشبیه کرده و  در جایی دیگر آنان را "نانجیب" خوانده و خواستار عذرخواهی آنان شده است. (جماعتى…به شکل غیر قانونى و به شکل غیرنجیبانه… به کشور لطمه و ضربه وارد کردند.. آنها چرا عذرخواهى نمی‌کنند؟ خامنه ای- ۶ مرداد ۹۲)
چنین واکنش انفعالی یک نظام با تمام قدرت و توانایی اش در برابر دو رهبر محصور جز بر "ترس" از فاش شدن رسوایی بزرگ دلیل دیگری ندارد.



۱۳۹۵ خرداد ۲۸, جمعه

نخستین کارشکنی‌ها در تمایل کانادا برای تجدید رابطه با ایران

در شرایطی که چنین تمایلی در کانادا شکل گرفته تا در روابط دو کشور تجدید نظری صورت گیرد و به گفته وزیر خارجه کانادا تا اینجا نیز مذاکرات رسمی میان دو طرف آغاز شده، دستگیری خانم هما هودفر تبعه ایرانی- کانادایی توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران نخستین کارشکنی جناح تندرو حاکمیت در روند عادی سازی روابطی است که دولت حسن روحانی و جاستین ترودو به آن اقبال نشان داده اند.



۱۳۹۵ خرداد ۲۳, یکشنبه

۱۳۹۵ خرداد ۲۱, جمعه

آیا سازمان همکاری اسلامی به شعبه ای وزرات خارجه سعودی تبدیل شده؟

اگر بخواهیم از زاویه سخنگوی وزارت خارجه ایران به موضوع بنگریم این مثال ها همه دلیل "خوب بازی" کردن عربستان است که هرگاه اراده کرده توانسته رأی مثبت سازمان همکاری اسلامی را در کنار خود داشته باشید. چنین نگاهی است که سخنگو را وا می دارد تا در نکوهش سازمان همکاری اسلامی، دانسته یا ندانسته زبان به تحسین دیپلماسی عربستان بگشاد. اما، آیا واقعیت چنین است؟
این مقاله برخلاف سخنگوی وزارت خارجه معتقد است چنان دستآوردهایی که عربستان در سازمان همکاری به دست آورده نه لزوماً نتیجه بازی خوب ریاض بلکه محصول "بازی بد" تهران است.
ملک سلمان، پادشاه عربستان، در جمع رهبران سازمان کنفرانس اسلامی در اجلاس استانبول 


۱۳۹۵ خرداد ۱۷, دوشنبه

اما، طُرفه حکایت مضحکی است که مُرده را به خنده وا می دارد وقتی در نظر آوریم که جمهوری اسلامی پس از نزدیک به چهار ده سرمایه گذاری در حج سیاسی و با دانستن اینکه حج فریضه ای دینی برای میلیون ها مسلمان ایرانی  است و با علم به این که هزاران هزار کارگزار حج در این صنعت امرار معاش می کنند، همه و همه و همه سرمایه گذاری خود و فرائض دینی مردمش و حتی حج سیاسی دلخواهش  را با یک حمله و یورش نابخردانه به سفارت عربستان تنها در یک روز بر باد داد تا خود در تله حج سیاسی گرفتار آمده و عربستان از تله حج سیاسی برَهد.
Image result for ‫حج‬‎


۱۳۹۵ خرداد ۱۴, جمعه

دستاوردهای حداقلی انتخابات مجلس و خبرگان

در فرض عدم امکان انتفاع حداکثری نباید از انتفاع حداقلی (minimal advantage) بهره نجست. برای مثال آیا در همین انتخابات سازمان داده شده، نتیجه مشارکت گسترده مردم حذف بسیاری از چهره های افراطی مجلس نهم نبود؟ آیا نتیجه انتخابات حذف دو چهره افراطی محمد یزدی و مصباح یزدی نبود که خامنه ای از آن با عنوان "خسارت" یاد کرد، نبود؟ مگر حذف محمد یزدی به عنوان رییس پیشین خبرگان، رییس پیشین قوه قضائیه، عضو شورای نگهبان و رییس جامعه مدرسین و همچنین حذف مصباح یزدی سرکرده طیف موسوم به پایداری دستاورد کمی برای مشارکت مردم در انتخابات بود؟ باید پرسید چرا خامنه ای حذف این چهره ها را خسارت دانسته بود؟
Image result for ‫علی لاریجانی و احمد جنتی‬‎