جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ اسفند ۵, پنجشنبه

پس از سفر نخست وزیر سوئد به ایران: سوئد بانی قطعنامه نقض حقوق بشر علیه تهران

این یادداشت با این هدف نوشته شد که به بررسی "موردی نادر" بپردازد که اولا نشان می دهد "اعتبار بین المللی" ایران چقدر تنزل یافته و ثانیا "قدرت اقناعی" جمهوری اسلامی حتی در دیدار رو در رو با یک کشور اروپایی چنان سست و ناتوان است ک در فاصله هفت روز از دیدار نخست وزیر سوئد از ایران، این کشور بانی قطعنامه نقض حقوق بشر علیه میزبان خود می شود.
 دیدار علی خامنه ای و حسن روحانی با استفان لوفون، نخست‌وزیر سوئد،در تهران


۱۳۹۵ اسفند ۱, یکشنبه

دیدار مهم یک روزه روحانی از عمان و کویت: ترسیم بیم و امید


از مفاد پیامی که شورای همکاری منتقل ساخته و پاسخی که روحانی داده چیزی درز نکرده است. اما، می توان گمان داشت که پیام حاوی بیم و امیدهاست. بیم ازاینکه روابط ایران و کشورهای منطقه می تواند بدتر از آنچه هست گردد و امید به آنکه تجدید نظری کلی در مناسبات دو سوی خلیج فارس صورت گیرد. شرط ریاض این است که تهران از حمایت حوثی ها دست بشوید و شرط ایران این است که عربستان از برکناری اسد منصرف شود.
Image result for ‫روحانی + کویت‬‎

۱۳۹۵ بهمن ۲۸, پنجشنبه

استراتژی ترامپ در برابر جمهوری اسلامی: تغییر رژیم یا مهار آن ؟

رنامه تقابل دولت ترامپ با جمهوری اسلامی می تواند یک برنامه حد اکثری و یا یک برنامه حداقلی باشد. برنامه حداکثری تحقق بخشیدن به گزینه تغییر رژیم است که موانع جدی در برابر خود دارد. از آنجایی که ترامپ معتقد به دکترین قدرت هوشمند نیست و اساسا برروی گزینه تغییر رفتار رژیم نیز حسابی باز نکرده ناگزیرگزینه بعدی او به کار بستن "دکترین مهار ایران" است.


۱۳۹۵ بهمن ۲۷, چهارشنبه

آغاز ترامپ با تحریم ایران، آغاز اوباما با دعوت از دیپلمات های ایرانی به روز ملی امریکا

در حالی که تنها  پنج ماه از ورود اوباما به کاخ سفید می گذشت در خبری حیرت انگیز که نشان از تغییر رویکرد دولت تازه امریکا نسبت به ایران داشت، وزارت خارجه این کشور به دستور هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت امریکا در خرداد ۱۳۸۸ دستور العملی به کلیه سفارتخانه های این کشور صادر کرد تا همتایان ایرانی خود را به روز ملی امریکا دعوت کنند. چنین اقدامی برای اولین بار بود که اتفاق می افتاد. (نویسنده این یادداشت خود چنین دعوتنامه ای را دریافت کرده بود)


۱۳۹۵ بهمن ۱۸, دوشنبه

دستگیری مهدی خزعلی به جرم افشاگری درباره قتل رفستجانی است

به قتل رساندن رفسنجانی و دستگیری خزعلی آخرین اقدامات مقدماتی برای کنترل مسیر انتخابات نیست بلکه آغاز آن است. باید انتظار داشت اقداماتی از این قبیل باز هم تکرار شود. از میراث رفسنجانی دانشگاه آزاد را به ولایتی و تشخیص مصلحت را به موحدی کرمانی واگذار کرده اند. “هاشمی زدایی” آغاز شده است. این را غلامعلی رجایی مشاور رفسنجانی گفته که صدا و سیما نام بردن از رفسنجانی را ممنوع کرده است. اما، هاشمی زدایی چرا؟