جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ دی ۹, شنبه

یوتیوب اسلامی، لایه‌ای از لایه‌های پرده الکترونیکی


جمهوری اسلامی نشان داده که توانمندی خود را در مقابله با جنگ سخت (نظامی) افزایش داده است. اینکه این آمادگی تا چه حد است، بحث دیگری است. اما مشکل جدی جمهوری اسلامی در آنجایی است که خود را درگیر در نوعی «جنگ نرم» می‌داند و به این منظور «دبیرخانه دائمی مقابله با جنگ نرم» را راه‌اندازی کرده است.





جمهوری اسلامی از 19 آذر 91 ، نسخه بومی یوتیوب را با نام "مهر" راه اندازی کرده است. این خبر توسط لطف الله سياهکلی، معاون رسانه های مجازی سازمان صدا و سيما، اعلام شد. بدین ترتیب محرز است که اجرای این پروژه توسط یک سازمان دولتی (صدا و سیمای جمهوری اسلامی) به اجرا درآمده است.
نامبرده راه اندازی این سایت را در حاشيه نخستين "همايش فضای مجازی و آسيب های اجتماعی نوپديد" اعلام کرد تا نشانی باشد از مقابله جمهوری اسلامی با یوتیوب به عنوان یکی از "عوامل نوین آسیب های اجتماعی". وی بدون اشاره به  هزینه راه اندازی این پروژه و میزان امیدواری به استقبال ایرانیان از آن، از مردم خواست فيلم های کوتاه از «آئين عزاداری در تاسوعا و عاشورای حسينی» را در يوتيوب ايرانی قرار دهند تا همه علاقه مندان در سراسر جهان با فرهنگ مردم ايران! بيش از پيش آشنا شوند. بدین ترتیب بی مسما نخواهد بود که این پروژه را "پروژه اسلامی کردن یوتیوب" یا "یوتیوب اسلامی" نامید.
با علم بر اینکه یوتیوب گسترده ترین سایت برای بارگذاری ویدئو است (گفته می شود روزانه 65 هزار ویدئو در این سایت بارگذاری می شود)، آیا واقعاً منظور از این پروژه، آن است که "فقط" مرزهای اخلاقی و عقیدتی مورد نظر جمهوری اسلامی در یوتویب اسلامی رعایت شود؟ دست اندرکاران پروژه "دولتی" یوتیوب اسلامی چه میزان استقبال از این سایت را حتی در میان کاربران ایرانی پیش بینی کرده اند که مبادرت به راه اندازی آن نموده اند؟ اگر پاسخ دلگرم کننده نیست چرا چنین اقدامی کرده اند؟
جمهوری السلامی به دنبال پرده الکترونیکی
باراک اوباما در پیام نوروزی خود به ایرانیان در سال 91 از تلاش جمهوری اسلامی برای قطع ارتباط شهروندانش با جهان پیرامون خبر داد. وی این اقدام را کشیدن "پرده الکترونیکی" به منظور ممانعت از جریان آزاد اطلاعات توصیف کرد. او در پیام خود خاطر نشان ساخت که «دولت ایران پرده‌ای الکترونیکی به دور این کشور کشیده و مانع از جریان آزاد اطلاعات و اندیشه می‌شود». اوباما در عین حال دولت خود را متعهد دانست که برای مقابله با سانسور اینترنت توسط دولت جمهوری اسلامی، قصد دارد تسهیلاتی برای شرکت‌های آمریکایی قائل شود تا نرم‌افزار‌ها و خدماتی که دسترسی به اینترنت را برای مردم ایران آسان‌تر می‌کند به داخل این کشور فرستاده شود. - فروردین ۹۱-
شواهد بسیاری برای گفته اوباما اینک وجود دارد. پیش تر جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که به دنبال راه اندازی "ایمیل ملی"، "اینترنت حلال" یا "اینترنت پاک" است. در آغاز سال ۱۳۹۰ علی آقامحمدی، معاون نظارت و هماهنگی در سیاست های اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری، برای نخستین بار از راه‌اندازی اینترنت حلال سخن گفت. وی ویژگی مهم اینترنت حلال را حذف وب‌ سایت‌های غیر اخلاقی و تسریع! در عرصه‌های دولت، تجارت و بانکداری الکترونیک دانست که به گفته او "با کمک اینترنت حلال کاربران ایرانی پیشرفت‌های بزرگی را  شاهد خواهند بود."- بی بی سی فارسی 26 فروزدین 90-
 یوتیوب اسلامی را نیز یکی دیگر از مصادیق پرده الکترونیکی باید ارزیابی کرد. سردار نقدی، رییس سازمان بسیج، از این فراتر رفته و ماهواره را نیز ابزار شیطانی دانسته و گفته بود: وعاظ و مداحان اگر می‌خواهند در شب‌های قدر روشنگری کنند، مردم را نسبت به ابزار شیطانی ماهواره بیدار و آنان را به توبه دعوت کنند.-8 مرداد 91-
با نگاهی ساده، در می یابیم که این همه ابزارهای ارتباط جمعی گسترده و درعین حال نوین که به برکت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در سرتاسر گیتی گسترده شده، عملاً در تعارض با استراتژی جمهوری اسلامی در محروم کردن مردم از دسترسی به جریان آزاد اطلاعات است و برای مقابله با آن نیز برنامه مدون دارد. جمع آوری بشقاب های ماهواره با حمله و ایجاد رعب در منازل مسکونی مردم مشهودترین مثال است. تلاش بیهوده برای جمع آوری بشقاب ماهواره ها و از آن بدتر ارسال پارازیت، خود طنز تلخی را در جمهوری اسلامی رقم زده است که چگونه حکومتی چنین بی پروا تلاش دارد، مردم خود را در "سانسور گورستانی" قرار دهد. اما پرسش اصلی برای چنین نظامی این است که مقابله با اینترنت، فیسبوک، یوتیوب، ایمیل و.. چگونه میسر است؟
مقابله با جنگ نرم
جمهوری اسلامی نشان داده که توانمندی خود را در مقابله با جنگ سخت (نظامی) افزایش داده است. این که این آمادگی تا چه حد است، بحث دیگری است. اما مشکل جدی جمهوری اسلامی در آنجایی است که خود را درگیر در نوعی "جنگ نرم" می داند و به این  منظور "دبیرخانه دائمی مقابله با جنگ نرم" را راه اندازی کرده است.
بنابه تعریف مورد قبول این دبیرخانه، تفاوت جنگ سخت و جنگ نرم در آن است که در جنگ سخت از روش اجبار(توسل به زور) و در جنگ نرم از روش "اقناع" استفاده می شود. در یک کلام، کلیه اشکال و نمادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از نظر جمهوری اسلامی، ابزاری برای اقناع (خودآگاهی) مردم هستند. سردار نقدی در همین خصوص اظهار می دارد که: "دشمن متوجه شد که از راه توپ و تفنگ نمی‌تواند به انقلاب ضربه‌ای وارد کند. لذا محور حرکت اصلی خود را به تهاجم فرهنگی تغییر داده اند. آنها دریافته اند که جوهر مقاومت ملت ایران «ایمان» است و بنابراین تمام توان خود را روی آنکه ایمان مردم را از بین ببرند، متمرکز کرده اند." -8 مرداد 91-
از همین جا دانسته می شود که از منظر جمهوری اسلامی، فناوری های نوین ارتباطی "منحصرا" موجب آسیب های اجتماعی نوپدید می شوند و فایده دیگری برای آن ها متصور نیست. آنگاه پرسش این است چگونه مثلاً ماهواره برای استفاده در داخل ایران ابزاری شیطانی (به گقته سردار نقدی) است اما جمهوری اسلامی از همین تکنولوژی برای مخاطب قرار دادن جهانیان استفاده می کند؟   چگونه است که فیسبوک و وتوئیتر به عنوان دو شبکه اجتماعی مصادیق جنگ نرم دشمن به شمار رفته و در نتیجه فیلتر شده اند اما رهبر جمهوری اسلامی خود در هر دو اینها صفحه ای مخصوص خود را راه اندازی کرده است؟ از آنجایی که برای دسترسی به این دو شبکه تیاز به فیلترشکن استف بسیاری از کاربران به شوخی از آیت الله خامنه ای در هین شبکه ها با طعن و کنایه پرسش کرده اند که وی از کدامین فیلترشکن برای ورود به فیسبوک و توئیتر استفاده می کند؟!
بی دلیل نیست که معاون رسانه های مجازی صدا و سیما، در وهله نخست مردم را به بارگذاری ویدئوهای عزاداری در یوتبوب اسلامی توصیه می کند. چنین ویدئوهایی نه تنها از ایمان مردم نمی کاهد که بر ایمان آنان (که منبع تغذیه قدرت حکومت است)، می افزاید. بدیهی است در یوتیوب اسلامی، ترویج هر عقیده ای بر خلاف دین و مذهب رسمی جمهوری اسلامی ممنوع خواهد بود. اساساً هر تفسیر و قرائت  دیگری غیر از قرائت رسمی حکومتی از دین و مذهب اجازه داده نخواهد شد. هرگونه خرده گیری و مخالفت سیاسی با مبانی جمهوری اسلامی (از جمله ولایت فقیه) مسلماً ممنوع خواهد بود. آزادی فراخی که اینک در یوتیوب برای ابراز عقیده و نظر و هنر و تاریخ و خصوصی ترین مسائل و.. وجود دارد، بی تردید در یوتیوب اسلامی ناممکن خواهد بود. ولی پرسش مهم تر این است که آیا در صورت راه اندازی حرفه ای یوتیوب اسلامی و اینترنت حلال، جمهوری اسلامی خود را از یوتیوب، اینترنت، شبکه های مجازی و.. محروم خواهد کرد؟ مثلا آیا صفحه "خامنه ای" در فیسبوک یا توئیتر یا سایت رهبر جمهوری اسلامی با پهنه اینترنتی khamenei.ir یا بسیاری از سایت های تخصصی دولتی، پس از راه اندازی اینترنت حلال از دسترسی خارج و فقط در پهنه اینترنت حلال قابل دسترسی خواهند یود؟ ( اینکه آیا اساساً چنین ایده ای، اجرایی یا مقرون به صرفه می باشد، بحث دیگری است)
شورای عالی فضای سایبری
رهبر جمهوری اسلامی در ۱۷ اسفند سال ۹۰ فرمان تاسیس «شورای عالی فضای مجازی» را صادر نمود. دستور کار این شورا که با حضور سران سه قوه و برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تشکیل می شود، «بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از فضای سایبری در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور» اعلام شده است. اما آن چه از آغاز، رویکرد نظامی – امنیتی چنین فرمانی را برای محدود کردن جریان آزاد اطلاعات (پرده الکترونیکی) برملا ساخت، حضور سه رکن از ارکان نظامی، انتظامی و امنیتی (یعنی فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی و وزیر اطلاعات) در این شوراست که قویاً غلبه رویکرد اطلاعاتی- امنیتی بر جنبه ظاهراً علمی آن را که در متن حکم رهبری برجسته شده، عیان می‌سازد.
گفتنی است که ایده اصلی سامان دادن به فعالیت‌های محیط مجازی پیش از این با برگزاری «همایش ملی دفاع سایبری» به منظور مواجهه با پدیده «تهاجم فرهنگی» که سال‌ها پیش توسط رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده شده بود، آغاز گردید تا «مهندسی فرهنگی» در فضای سایبری و تهدید‌های ناشی از فناوری‌های نوین ارتباطی را که توسط «دشمنان علیه جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شده است» سامان دهند.
نتیجه:
به دلیل فقدان هرگونه اطلاع رسانی درست از اجرای پروژه هایی مثل اینترنت حلال یا یوتیوب اسلامی، اظهار نظر در مورد هزینه های سرسام آوری که بیهوده به هدر می رود، از حوصله این نوشتار خارج است. اینکه این پروژه ها تا چه میزان می تواند کاربر و مشترک به خود جلب کند، نیز در اثر مرور زمان روشن خواهد شد.
اما، آنچه منظور نظر این نوشتار بود اینکه نظام جمهوری اسلامی عملاً در تنگنای مقابله با فناوری های نوینی قرار گرفته که پرده الکترونیکی تنیده شده به دور ایران را به سهولت در می نوردند. اجرای چنان پروژه هایی که بدون استثنا همگی توسط بخش های دولتی و زیر نظر شورای عالی فضای سایبری به فرمان رهبر به اجرا گذاشته شده، نشان از نگرانی عمیق نظام جمهوری اسلامی از میزان نفوذ آنها دارد.
چنین نگرانی هایی نه تنها دغدغه مردم نیست بلکه نگرانی مردم، دریافت پارازیت هایی است که گفته می شود خطرناکند یا منازلشان مورد یورش برای جمع آوری ماهواره قرار می گیرند. خلاصه این همه تلاش بی حاصل آن است که در عصر ارتباطات، جمهوری اسلامی از مردم می خواهد آنچه را ببینند و بشنود و در نتیجه آن گونه بیاندیشند که حکومت می خواهد.   
حسین علیزاده – 23.12.2012


http://www.radiofarda.com/content/f7-commentary-over-iranian-islamic-version-of-youtube/24811632.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر