جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۳ مرداد ۹, پنجشنبه

نگرانی خامنه ای در عید فطر پارسال و امسال

مواضع تند خامنه ای علیه اسرائیل چیز جدیدی نبود و نیست. بحران غزه دیر یا زود در خلال هفته های آینده فروکش خواهد کرد همچنان که دوبار پیش از این نیز حمله اسرائیل به غزه یکی پس از 22 روز ( 2008) و دیگری پس از8 روز  (2012) خاتمه یافت. اما، بعید به نظر می رسد که پدیده داعش و امثال آن مانند جبهة النصرة که خامنه ای از موضع گیری علیه آنان خودداری کرد، به این زودی از منطقه رخت بربندند خصوصا اینکه ظهور داعش، روند تجزیه عراق را به سه بخش سنی، کُرد و شیعه تسریع بخشیده و ناگزیر جمهوری اسلامی را وادار به موضعگیری علیه داعش خواهد کرد به ویژه وقتی حملات داعش به مقدسات شیعه افزایش یابد.


مقایسه بین نگرانی خامنه ای در عید فطر پارسال و امسال


آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی امسال در روز عید فطر  (5 مرداد 93) دو سخنرانی جداگانه داشت؛ یکی خطبه های نماز عید فطر و دیگری سخنرانی در دیدار با رییس جمهور، مسئولان حکومتی و سفرای اسلامی مقیم تهران. وی در هر دو این سخنرانی ها به تفصیل از آن "سبعیت و خون آشامی صهیونیست ها" سخن راند و بحران غزه را "مسئله اول جهان اسلام" و "یک فاجعه عظیم تاریخی" نامید.
این در حالی است که در هیچ یک از این سخنرانی ها، خامنه ای اندک اشاره ای به اوضاع منطقه و از جمله ظهور پدیده داعش در 200 کیلومتری مرزهای غربی ایران در خاک عراق نکرد.
سکوت در برابر پدیده داعش در حالی است که داعش، در سرزمین هایی از سوریه و عراق، "خلافت اسلامی" تاسیس نموده و صراحتا نوک پیکان حملات خود را به سوی شیعیان رافضی (خارج از دین) گرفته است. داعش پنهان نمی کند که هدفش نابودی مراقد مقدس امامان شیعه در  کربلا و نجف و سامراست همچنان که ابایی ندارد در کنار جنایاتش علیه شیعیان، اکرد و مسیحی ها ، تهدید کند که در برنامه  دراز مدت خود تصرف تهران و شکست ارتش صفوی را در سر می پروراند. داعش ارتش مالکی و بشار اسد را ادامه ارتش دولت صفوی می داند که اشاره ای است به قدرت جنگی ایران صفوی در مقابله با خلافت عثمانی. (مراجعه شود به مقاله: ارتش صفوی در تبلیغات داعش)
سکوت رهبر جمهوری اسلامی در برابر پدیده داعش در حالی است که حسن روحانی در مناسبت عید فطر و در جمع سفرای کشورهای اسلامی که به دیدار خامنه ای رفته بودند، منطقه را گرفتار در "دو غده چرکین" دانست که عبارتند از:«اول غده ای که همواره موجب آزار فلسطینیان شده (اشاره به اسرئیل) و غده چرکین دیگری که... به نام اسلام ، دین و خلافت آغاز شده (اشاره به داعش).» حسن روحانی تا آنجا پیش رفت که مدعی شد «ریشه هر دو غده از یک نقطه نشات می گیرد.»
مقایسه ای بین سخنان خامنه ای در مناسبت عید فطر سال گذشته و امسال نشان می دهد که وی از پرداختن به بسیاری از نگرانی های خود را که سال گذشته از آن پرده برداشته بود، امسال صرفنظر کرده است نه برای اینکه موجباتی برای نگرانی وجود ندارد بلکه برای آنکه پرداختن به آن را پر هزینه تلقی می کند.

سخنان خامنه ای در سال گذشته
آیت الله خامنه ای در سخنرانی عید فطر سال گذشته (۱۸ مرداد ۹۲) صراحتاً از نگرانی خود در برابر 4 مساله منطقه خاورمیانه پرده برداشت که عبارت بودند از:
1-  نگرانی از مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل. او گفت:«مجدداً مذاکراتى بین دولت خودگردان فلسطین و صهیونیست ها شروع شده است که مطمئناً نتیجه‌ آن عبارت است از ...عقب‌نشینى فلسطینى‌ها از حقوق خودشان، و تشویق متجاوز به تجاوز بیشتر، و سرکوب کردن مبارزات بحق مردم فلسطین.»
این پیش بینی خامنه ای درست از آب در نیامد و مذاکرات صلح میان دولت خودگردان و اسرائیل به شکست انجامید که در نتیجه دولت محمود عباس با دولت حماس در غزه وارد فاز تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی شدند.
2- نگرانی از ناآرامی های مصر: «ما از آنچه که در مصر میگذرد، نگرانیم. گمان وقوع جنگ داخلى در مصر...روزبه ‌روز تقویت پیدا میکند و این فاجعه است.»
در خصوص این نگرانی باید گفت که احتمال گرفتار آمدن مصر در یک جنگ داخلی مشابه سوریه همچنان به قوت خود باقی است و نگرانی خامنه ای به جاست.
3- نگرانی از ناآرامی های عراق: «در عراق...ابرقدرتها و نيروهاى مرتجع منطقه... مي خواهند نگذارند آب خوش از گلوى مردم عراق پائين برود.»
این نگرانی نه تنها فروکش نکرده که با ظهور داعش در عراق عملا جنگ شیعه و سنی در این کشور کلید خورده و از سوی دیگر روند تجزیه عراق به سه قسمت کُرد، سنی و شیعه شتاب گرفته است.
4- نگرانی از پیامدها بحران سوریه: «ببينند چه عواقب وخيمى بر اين وضعيت ممكن است مترتب شود؛ ببينند وضعيت سوريه را؛ ببينند آثار حضور مزدوران غرب و مزدوران اسرائيل و تروريست ها را.»
در خصوص این نگرانی نیز اگرچه هنوز اسد در قدرت باقی است اما، عملا بخش هایی زیادی از خاک این کشور در دست داعش و کُرد های سورریه قرار گرفته است.
چنانچه مشاهده می شود نگرانی های خامنه ای در سال گذشته چیزی از مصر گرفته تا همسایگی ایران را شامل می شد. این چهار عامل نگرانی خامنه ای تقریبا وخیم تر از گذشته امسال نیز ادامه داشت به ویژه آنکه منجر به تشکیل خلافت اسلامی توسط ابوبکر بغدادی در سوریه و عراق شده است.اینک با گذشت یک سال نه تنها تحولات منطقه رو به آرامش نگذاشته که وخیم تر از گذشته نیز شده است.
با وجود این، خامنه ای از چهار نگرانی سال گذشته خود، امسال فقط به یک نگرانی یعنی سرکوب مردم غزه توسط اسرائیل اشاره کرد. اما، از بحرانی که داعش در عراق و سوریه آفریده چیزی نگفت در حالی که تصاویر خشونت هایی که داعش علیه مردم اعمال می کند نشان می دهد که این خشونت ها اگر بدتر از خشونت اسرائیل در غزه نباشد کمتر از آن نیست.
هرگز مشاهده نشده که اسرائیل سر یکی از قربانیان فلسطینی را بر نیزه کند. داعش، اینک به آثار باستانی، مساجد شیعیان، کلیسای مسیحیان و پیروان دیگر مذاهب نیز رحم نمی کند و بر طبل جنگ مذهبی می کوبد.

علت سکوت خامنه ای درباره داعش چیست؟
همانطور که گفته شد دست کم حسن روحانی در مقام رییس جمهور ایران، موضوع غده چرکین داعش را که مبادرت به تاسیس خلافت اسلامی کرده، در حضور خامنه ای یادآور شد. با وجود این،علت سکوت خامنه ای در مورد پدیده داعش چیست؟
احتمال دارد که خامنه ای در رأس یک نظام شیعی نخواسته با موضع گیری علیه داعش، تقابل خونبار شیعه و سنی را دامن بزند. این حزم اندیشی، اقدام درستی می تواند باشد تا هیزمی بر هیزم جنگ مذهبی افزوده نشود. موج فزاینده جوانان سنی که از اقصی نقاط کشورهای جهان به حمایت از مخالفان  بشار اسد از جمله داعش برخواسته، دلیل کافی است که خامنه ای جانب احتیاط را دردامن نزدن به جنگ شیعه و سنی مراعات کند.
در این صورت، غده چرکین نامیدن داعش توسط حسن روحانی نادرست باید تلقی گردد به ویژه اینکه وی در مقام رییس جمهور ایران، داعش را به مانند اسرائیل ، غده چرکین منطقه توصیف کرده است.
اگر حزم اندیش خامنه ای درست باشد، حمله روحانی به داعش نادرست است و اگر موضع گیری روحانی در مقام رییس جمهور علیه داعش درست باشد، سکوت خامنه ای نادرست خواهد بود.
احتمال دیگر اینکه خامنه ای بدون هرگونه تعرض به جنایات داعش، تنها بر سرکوب غزه توسط اسرائیل دست گذاشت که متفقا مورد تأیید کشورهای اسلامی است.. اما، هرگونه تعرض به جنایات داعش، ابتدا یادآور جنایات بشار اسد است که هرگز از سوی تهران محکوم نشد. آیا نه این است که بحران خانمانسوزی که منتهی به ظهور داعش شد، از آغاز با سرکوب خشن و خونین اعتراضات آرام مردم توسط نیروهای بشار اسد، آغاز شد؟

نتیجه:
مواضع تند خامنه ای علیه اسرائیل چیز جدیدی نبود و نیست. بحران غزه دیر یا زود در خلال هفته های آینده فروکش خواهد کرد همچنان که دوبار پیش از این نیز حمله اسرائیل به غزه یکی پس از 22 روز ( 2008) و دیگری پس از8 روز  (2012) خاتمه یافت. اما، بعید به نظر می رسد که پدیده داعش و امثال آن مانند جبهة النصرة که خامنه ای از موضع گیری علیه آنان خودداری کرد، به این زودی از منطقه رخت بربندند خصوصا اینکه ظهور داعش، روند تجزیه عراق را به سه بخش سنی، کُرد و شیعه تسریع بخشیده و ناگزیر جمهوری اسلامی را وادار به موضعگیری علیه داعش خواهد کرد به ویژه وقتی حملات داعش به مقدسات شیعه افزایش یابد.

http://www.radiozamaneh.com/165455

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر