جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ دی ۳۰, پنجشنبه

فوت رفسنجانی نشانی از هرم کهنسالی خبرگان

در فرض نادیده گرفتن حسن روحانی برای رهبری آینده، غفلت از کادرسازی در نوک هرم قدرت تا آنجا بود که رأس حاکمیت جمهوری اسلامی در اقدامی ناشی از تنگ نظری سیاسی، نامزدی فردی همچون حسن خمینی (۴۴ ساله) را در آخرین انتخابات مجلس خبرگان، به رغم جایگاه خانوادگی و تحصیلات عالیه حوزوی او،  رد صلاحیت کرد. رد صلاحیت حسن خمینی (و امثال او) نه تنها خسارت حیثیتی برای حاکمیت جمهوری اسلامی به همراه داشت بلکه نشان غفلت نسبت به کادرسازی در نوک هرم قدرت داشت.




فوت رفسنجانی نشانی از هرم کهنسالی خبرگان
فارغ از گمانه زنی هایی که نسبت به قتل آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح است اگر مرگ او را عادی بدانیم، مجلس خبرگان برای چهارمین بار یکی از روسای خود را از دست داده است. در حالی که طول عمر جمهوری اسلامی به چهل سالگی نزدیک می شود چهار تن از شش رییس خبرگان (به استثنای محمد یزدی ۸۵ ساله و احمد جنتی ۹۰ ساله) تا کنون فوت کرده اند. این چهار تن عبارتند از: آیت الله منتظری (در سن ۸۷ سالگی)، آیت الله مشکینی (در سن ۸۶ سالگی)، آیت الله مهدوی کنی (در سن ۸۳ سالگی) و آیت الله هاشمی رفسنجانی(در سن ۸۲ سالگی).

به این ترتیب هر چهار رییس پیشین خبرگان در دهه هشتاد عمر خود در گذشته اند. حال اگر تعداد اعضای  فوت شده خبرگان را شمارش کنیم دانسته می شود که آنان نیز غالبا در دهه هشتم عمرشان یا اندکی کمتر یا بیشتر فوت شده اند. تعداد اعضای فوت شده دوره های پیشین یا کنونی خبرگان افزون بر افراد یاد شده بالا، عبارتند از :

سید محمد تقی شاهرخی در سن ۹۵ سالگی

سید صابر جباری در سن ۹۳ سالگی

عبدالکریم موسوی اردبیلی در سن ۹۱ سالگی

ابوالقاسم خزعلی در سن ۹۰ سالگی

محمد محمدی گیلانی در سن  ۸۶ سالگی

غلامرضا رضوانی در سن ۸۳ سالگی

عباس واعظ طبسی در سن ۸۰ سالگی

سید اسماعیل هاشمی در سن ۷۸ سالگی

سید حسن طاهری خرم آبادی در سن ۷۵ سالگی

محمد حسن مرعشی در سن ۷۱ سالگی

میانگین عمر  این افراد هشتاد و چهار سال بود. گفتنی است که آیت الله خمینی نیز همین حوالی یعنی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.همچنین نباید از یاد برد که آیت الله خامنه ای اینک در سن ۷۷ سالگی خود قرار دارد. وی در هنگام انتصاب به رهبری جمهوری اسلامی ۵۰ سال داشت. تا پایان دوره پنجم خبرگان که از ۱۳۹۴ آغاز و تا  سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت، وی به سن ۸۴ سالگی یعنی دهه هشتم عمر خود خواهد رسید.

گو اینکه هیچ خبری مبنی بر ناتوانی وی از انجام وظایفش گزارش نشده ولی اظهارات سه سال پیش دری نجف‌آبادی مبنی بر ضرورت تعیین رهبر بعدی، پرده از نگرانی‌های نسبت به سلامت آیت الله خامنه ای برداشت. این نگرانی با اعلام بستری شدن او عملا نمایان شد.

اگر نگرانی از سلامتی خامنه‌ای در سن ۷۷ سالگی نگرانی درست و به جایی باشد، با نگاهی به هرم سنی اعضای مجلس خبرگان روشن می‌شود که غالبا اعضای کنونی این مجلس در وضعیت مشابه قرار دارند.

محاسبات بالا از آن رو مهم است که در نظر آوریم اینک هرم سنی بیشتر اعضای کنونی خبرگان رهبری حول و حوش ۸۰ سالگی است یعنی دهه ای که بیشترشان در چنین دهه ای از عمرشان دچار فوت می شوند.

برای مثال اگر میان نمایندگان کنونی خبرگان فقط آنان را که از استان تهران (با تعداد ۱۶ نماینده) هستند مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که میانگین عمر آنان ۷۵ سال به شرح زیر است:

سید ابوالفضل میرمحمدی ۹۳ سال

ابراهیم امینی ۹۱ سال

احمد جنتی ۹۰ سال

محمد امامی کاشانی ۸۶ سال

محمدعلی موحدی‌کرمانی ۸۵ سال

نصرالله شاه‌آبادی ۸۵ سال

هاشمی رفسنجانی ۸۲ سال

سید هاشم بطحایی گلپایگانی ۷۵ سال

محمدعلی تسخیری ۷۲ سال

قربانعلی دری نجف‌آبادی ۷۱ سال

محمد محمدی ری‌شهری ۷۰ سال

محمدحسن زالی ۶۸ سال

حسن روحانی ۶۸ سال

سید محمود علوی ۶۲ سال

محسن قمی ۵۶ سال

محسن اسماعیلی ۵۱ سال

مجموع سال های عمر این شانزده نفر ۱۱۲۳ سال است که میانگین آن نزدیک ۷۵ سال می شود. این در حالی است که اگر میانگین عمر ۸۸ نماینده خبرگان را از سطح کشور مورد محاسبه قرار دهیم میانگین عمر آن ها به ۸۰ سال می رسد. این یعنی بسیار از آنان در آستانه فوت قرار دارند.

به بیان دیگر، نمایندگانی که در حدود دهه ۷۰ عمر خود قرار داشته باشند کمتر از کسانی است که در دهه هشتاد هستند و این یعنی هرم سنی اعضای خبرگان شدیدا سالخورده است. به بیان ساده در همین دوره خبرگان (دوره پنجم) که تا سال ۱۴۰۲ خورشیدی ادامه خواهد داشت، هرم سنی خبرگان پیرتر خواهد شد و می توان انتظار داشت تعداد قابل ملاحظه ای از اعضای مسن فوت کنند.

بنا بر این می توان نتیجه گرفت که کادر روحانیان صاحب منصب حکومتی اول انقلاب دچار سالخوردگی مفرط شده و فارغ از تمام ناتوانایی عملی آن ها در اداره کشور، سالخوردگی مفرط آنان وضعیت مشابه انچه را که برای رفسنجانی رخ داد، تشدید می کند. این مساله به ویژه در مورد شخص آیت الله خامنه ای تأمل برانگیز تر است در حالی که شواهدی در دست نیست جمهوری اسلامی توانسته باشد به کادرسازی در نوک هرم قدرت دست زده باشد.

غفلت جمهوری اسلامی از کادرسازی و جوانگرایی در خبرگان نه صرفا بدان معناست که هرم سنی را پایین بیاورد چرا که در این خصوص در خبرگان پنجم لا اقل ۲۷ نماینده با میانگین ۵۵ سال و ۲۳ نماینده با میانگین ۶۵ سال به خبرگان راه یافته اند. بلکه منظور از غفلت از کادرسازی این است که فردی چون خامنه ای در شرایط سال ۶۸ که در سن ۵۰ سالگی به رهبری برگزیده شد جز یک استثنا (حسن روحانی با سن ۶۸ سالگی) دیده نمی شود. حسن روحانی اینک تنها عضو خبرگان است که پیشینه ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد. (مراجعه شود به مقاله: حسن روحانی محتمل ترین گزینه برای سومین رهبر)


در فرض نادیده گرفتن حسن روحانی برای رهبری آینده، غفلت از کادرسازی در نوک هرم قدرت تا آنجا بود که رأس حاکمیت جمهوری اسلامی در اقدامی ناشی از تنگ نظری سیاسی، نامزدی فردی همچون حسن خمینی (۴۴ ساله) را در آخرین انتخابات مجلس خبرگان، به رغم جایگاه خانوادگی و تحصیلات عالیه حوزوی او،  رد صلاحیت کرد. رد صلاحیت حسن خمینی (و امثال او) نه تنها خسارت حیثیتی برای حاکمیت جمهوری اسلامی به همراه داشت بلکه نشان غفلت نسبت به کادرسازی در نوک هرم قدرت داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر