جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ بهمن ۶, جمعه

راهی که جنتی نشان داد: فضای مجازی، بلای جان استبداد

احمد جنتی حقیقتی را که دیر زمانی جمهوری اسلامی مایل به افشای آن نبود، عریان و بی پرده بر زبان آورد. او گفت که "فضای مجازی بلا و مشکلی است. من نمی گویم که می توانیم جلوی آن را کلا بگیریم. این کار نشدنی است. اما، می توانیم آن را کم کنیم."


راهی که جنتی نشان داد: فضای مجازی، بلای جان استبداد

احمد جنتی حقیقتی را که دیر زمانی جمهوری اسلامی مایل به افشای آن نبود، عریان و بی پرده بر زبان آورد. او گفت که "فضای مجازی بلا و مشکلی است. من نمی گویم که می توانیم جلوی آن را کلا بگیریم. این کار نشدنی است. اما، می توانیم آن را کم کنیم."
حقیقتی عریان تر از این را نمی شد برای اثبات اینکه یک نظام، نظامی تمامیت خواه وتوتالیتر است، یافت. حقیقتی که یکی از مقامات ارشدش این چنین فاش هدف نظام را مبارزه با جریان آزاد اطلاعات بداند. این سخن را کسی بر زبان آورده که رییس مجلس خبرگان است. دبیر شورای نگهبان است. امام جمعه تهران است. عضو عالی شورای فرهنگی است و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما، تجربه اش از کشور داری در همین حد است که می خواهد جلوی فضای مجازی را به قدر مقدور بگیرد.
مهم تر اینکه او این اظهارات را پس از دیدار علی خامنه‌ای با شماری از «کارشناسان فضای مجازی» که به گفته جنتی جلسه‌ای چندساعته بود، ابراز داشت . معلوم بود که نتیجه این جلسه طولانی نهایت چیزی جز این نبود که علت بروز ناآرامی های دی ماه فضای مجازی بود. گویا این خروش عمومی تنها یک تقصیر داشت و آن فضای مجازی بود. اگر فضای مجازی کنترل شود همه ناآرامی ها هم کنترل می شود.
در قاب تصویری که ما از فهم و درک جمهوری اسلامی به نقل از احمد جنتی می بینیم چیزی جز نبرد دون کیشوت وار نظام جمهوری اسلامی با آسیاب بادی نیست.  به‌رغم تمام تلاشی که تاکنون در زمینه سانسور اطلاعات در جمهوری اسلامی صورت گرفته است، ظاهراً رهبری نظام اینک تصمیم دارد تا گامی اساسی برای مبارزه با روند آزاد اطلاعات برداشته و تعریفی جدید برای نیروهای اطلاعاتی- امنیتی درافکند تا شاید بتواند یک بار و برای همیشه جریان آزاد اطلاعات را در دست خود گیرد، رفتاری که بیش از همه یادآور داستان «دُن کیشوت» اثر به یادماندنی سروانتس، نویسنده اسپانیایی، است. در این اثر دُن کیشوت نجیب‌زاده‌ای متوهم است که از جمله به مبارزۀ دیوانه‌وار با دشمنان خیالی از جمله یک آسیاب بادی می‌پردازد تا قدرت خود را نشان دهد.
الحق و الانصاف باید از احمد جنتی سپاسگزار بود که از تصمیم دون کیشوت وار رهبر پرده برداشت. حال که فضای مجازی بلای جان نظام است، باید منتظر ماند و دید که علی خامنه ای چه تصمیمی برای محدود ساختن فضای مجازی اتخاذ خواهد کرد.
رهبر جمهوری اسلامی در ۱۷ اسفند سال ۹۰ فرمان تاسیس «شورای عالی فضای مجازی» را صادر نموده بود. در دستور کار این شورا که با حضور سران سه قوه و برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تشکیل می شود، «بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از فضای سایبری در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور» اعلام شده بود.
حال باید پرسید اگر رهبر نظام در سال ۹۰ فضای مجازی را ابزاری برای پیشرفت همه جانبه کشور دانسته بود، چه رخ داده که در سال جاری جنتی فضای مجازی را بلای جان نظام دانسته است؟
واقعیت این است که در همان فرمان و از همان آغاز رویکرد نظامی – امنیتی در فرمان رهبری آشکار بود. حضور سه رکن از ارکان نظامی، انتظامی و امنیتی (یعنی فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی و وزیر اطلاعات) در این شورا غلبه رویکرد اطلاعاتی- امنیتی بر جنبه ظاهراً علمی آن را که در متن حکم رهبری برجسته شده عیان می‌سازد.
پس از فرمان تأسیس شورای عالی فضای مجازی بود که سردار پاسدار حسین همدانی، فرمانده سپاه تهران بزرگ (او بعدا در سوریه کشته شد) با اشاره به تشکیل شورای سایبری گفته بود: این شورا بیش از ۱۵۰۰ تکاور سایبری!! را آموزش داده است.
بااین حساب معلوم است فضای مجازی چندان هم نباید بلای جای نظام باشد چرا که نظام هم ارتش سایبری خود را برای استفاده بهینه از فضای مجازی راه اندازی کرده بود. پس دلیل نگرانی احمد جنتی چیست؟
پاسخ را باید در این حقیقت یافت که به رغم فرمان رهبر مبنی بر تأسیس شورای عالی فضای مجازی و به رغم ایجاد ارتش سایبری، حال که می بینیم جنتی نگران تأثیرگذاری فضای مجازی است دلیلش این است که جمهوری اسلامی در جنگ سایبری شکست خورده است. اگر جمهوری اسلامی کنترل فضای مجازی را در دست گرفته بود آیا باز هم جنتی می گفت که فضای  مجازی بلای جان نظام شده است؟
اینکه در میان اعتراضات امسال، جمهوری اسلامی متوسل به قطع شبکه تلگرام می شود، جز این است که نتوانسته از این دستآورد بشری برای نفع خود استفاده کند؟ این خود یکی از ویژگی های نظام توتالیتر و تمامیتخواه است. نظام های تمامیتخواه روزنامه های منتقد را می بندند و بر هر آنچه ابزار اطلاع رسانی است مانند رسانه ها، اینترنت، مطبوعات، کتب و اینک فضای مجازی سانسور شدید اعمال می کنند.
در این نظام ها کیش شخصیت (شخصیت پرستی) رهبر اجازه نمی دهد تکثر احزاب واقعی وجود داشته باشد. اقتصاد کشور اقتصادی بسته و دولت مدار است که ناگزیر مملو از فساد و رانت است. این نظام هرگز دوست ندارد که فسادش بر ملا شود. چرخش آزاد اطلاعات بلای جان چنین نظامی است؛ دقیقا مانند آنچه احمد چنتی بی پروا بر زبان آورده است.
وه که چه رقت انگیز است که چنین حاکمان کوته بینی گمان دارند می توانند جلوی این همه بارش اطلاعات را بگیرند. نهایت تلاش آنان این خواهد بود که همچون دون کیشوت به جنگ یک دشمن موهوم روند. جنتی باید از خود بپرسد که این همه سعی بلیغ برای جمع آوری دیش های ماهواره به کجا انجامید؟ جمهوری اسلامی چه آبرو ها از خود برای جمع آوری ماهواره برد. اما، نتیجه اش چه شد؟ فرض بگیریم امروز جمهوری اسلامی موفق شود تمام دیش های ماهواره را جمع کند آیا چرخش اطلاعات متوقف می شود؟ فضای سایبری چنان گسترده شده که دیگر نیازی به کانال های ماهواره ای نیست.
جمهوری اسلامی سال ها آب در هاون کوفت تا چرخش آزاد اطلاعات را متواقف سازد. اعتراف امروز جنتی که گفت "من نمی گویم که می توانیم جلوی آن را کلا بگیریم. این کار نشدنی است. اما، می توانیم آن را کم کنیم." خود بزرگ ترین گواه در شکست جمهوری اسلامی است که اعتراف دارد نمی توان جلوی چرخش اطلاعات گرفت.

http://negaam.news/1396/11/06/332875/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر