جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۳ اردیبهشت ۵, جمعه

جهادگران اروپایی در سوریه؛ نگرانی‌ها و تدابیر دولت‌ها

25.4.2014
بنا به اعلام بی بی سی عربی، شدت نگرانی پلیس بریتانیا از سفر اتباع این کشور تا بدانجاست که پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا با کمک نهادهای مدنی، کمپینی را تحت عنوان "کمپین ملی مشارکت زنان" راه اندازی کرده است. هدف این کمپین، کمک گرفتن از زنان مسلمان است تا همسران و فرزندانشان را از سفر به سوریه برای جنگیدن منع کنند.
این ابتکار پلیس بریتانیا پس از آن انجام می شود که دستگاه های امنیتی این کشور فقط  در سال جاری 40  نفر را که قصد سفر به سوریه داشتند، دستگیر کرده اند. پلیس بریتانیا معتقد است که دست کم 400  تبعه این کشور از زمان آغاز جنگ در سوریه به این کشور رفته و حداقل 20 نفر از آنان جان باخته اند. یکی از جانباختگان، پدر سه فرزند بود. وی اولین تبعه بریتانیایی در سوریه بود که با انجام عملیات انتحاری جان خود را از دست داد.
 Syria salifists




جهادگران اروپایی در سوریه؛ نگرانی‌ها و تدابیر دولت‌ها
جنگ داخلی سوریه، علاوه بر آثار مخربش بر منطقه خاورمیانه، اینک بسیاری از کشورهای اروپایی را نیز درگیر خود کرده است. کم نیستند اتباع کشورهای اروپایی که به انگیزه جهاد علیه بشار اسد به سوریه رفته اند. برخی از این اتباع اروپایی جان خود را در سوریه از دست داده اند. شگفت اینکه بنا به برخی گزارش ها این پیکارجویان که خود را نیروهای جهادی (مجاهد) می دانند، نه فقط از مردان که از میان زن ها مسلمان نیز هستند.
برای درک این پدیده فزاینده که نگرانی های کشورهای اروپایی را دامن زده، کافی است به اظهارات فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، دقت کنیم که شخصا از تمهیداتی سخن گفته که کشورش برای مقابله با این پدیده به کار خواهد بست. وی اعلام نموده که کشورش آخرین تکنولوژی ها را برای ره گیری کسانی که به قصد جهاد به سوریه می روند، به کار خواهد بست تا از لحظه مکالمه ای تلفنی یا پیام الکترونیکی و یا هر اقدام دیگر رصد شوند و با شناسائی فرد مظنون، پلیس و دستگاه های امنیتی ورود خواهند کرد.
اینک سایت های اینترنتی عدیده ای در دسترس عموم است که مخاطبان خود را برای جهاد در سوریه  فرا می خوانند. دولت فرانسه از والدین فرانسوی خواسته که در صورت مشاهده چنین سایت هایی توسط فرزندانشان، پلیس را در جریان بگذارند.

تمهیدات فرانسه و بریتانیا
اخیراً لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام داشته که دست کم 500 تبعه فرانسه که برخی از آنان از نوجوان کم سن و سال هستند، به عنوان پیکارجو در جنگ علیه دولت سوریه به  این کشور سفر کرده اند.
در هفته های اخیر ویدئوهایی از اتباع فرانسوی که به زبان فرانسه در سوریه مشغول جنگیدن هستند منتشر شده که موید ادعای مقامات فرانسوی است. یکی از چهار خبرنگار فرانسوی که پس از 10 ماه اسارت در سوریه، اخیرا آزاد شده اند تأیید کرده که برخی از ربایندگان با او به زبان فرانسه تکلم می کردند.
بریتانیا که نگرانی هایی مشابه از سفر اتباعش به سوریه دارد، نیز تمهیدات مشابهی را به کار بسته است. در ژانویه سال جاری دیوید کامرون و فرانسوا اولاند در پی یک دیدار دو نفره نسبت به اثرات شوم چنین پدیده ای بر کشورشان ابراز نگرانی کرده بودند. دو رهبر، توافق کردند که هر اقدام تمهیدی برای جلوگیری از گسترش تروریسم را که در سایه جنگ سوریه، بریتانیا و فرانسه را تهدید می کند، به کار بندند. در اواخر سال گذشته میلادی بریتانیا قانونی را از تصویب گذراند که بر اساس آن، گذرنامه کسانی که اقدامات تروریستی (از جمله سفر به سوریه و آموزش نظامی در آنجا) مرتکب می شوند، توقیف شود.
بنا به اعلام بی بی سی عربی، شدت نگرانی پلیس بریتانیا از سفر اتباع این کشور تا بدانجاست که پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا با کمک نهادهای مدنی، کمپینی را تحت عنوان "کمپین ملی مشارکت زنان" راه اندازی کرده است. هدف این کمپین، کمک گرفتن از زنان مسلمان است تا همسران و فرزندانشان را از سفر به سوریه برای جنگیدن منع کنند.
این ابتکار پلیس بریتانیا پس از آن انجام می شود که دستگاه های امنیتی این کشور فقط  در سال جاری 40  نفر را که قصد سفر به سوریه داشتند، دستگیر کرده اند. پلیس بریتانیا معتقد است که دست کم 400  تبعه این کشور از زمان آغاز جنگ در سوریه به این کشور رفته و حداقل 20 نفر از آنان جان باخته اند. یکی از جانباختگان، پدر سه فرزند بود. وی اولین تبعه بریتانیایی در سوریه بود که با انجام عملیات انتحاری جان خود را از دست داد.

تدابیر قانونی علیه نیروهای جهادی
دولت بریتانیا در نظر دارد در کلیه مبادی ورود و خروج کشور از جمله فرودگاه ها و بنادر، نشریاتی را توزیع کند که نسبت به سفر اتباع این کشور به سوریه هشدار می دهند.
در خبری مشابه، دستگیری یک جوان نروژی (اصالتاً پاکستانی) در فرودگاه اسلو که در سوریه مجروح شده و برای معالجه به نروژ بازگشته بود، نیز نشان داد که مشارکت در جنگ سوریه، پدیده ای گسترده در سطح اروپاست. پلیس نروژ می گوید حداقل 15 تن که گذرنامه نروژی دارند، در جنگ سوریه حضور دارند.
جوان نروژی در عین جراحتی که جانش را تهدید می کند، بنا به قانون مبارزه با تروریسم امکان حبس تا شش سال را انتظار می کشد.
اخبار جسته گریخته ای از آلمان، فنلاند، سوئد و دیگر کشورهای اروپایی به گوش می رسد که اتباعی از این کشورهای نیز برای جنگ به سوریه رفته اند.
نکته قابل توجه در مورد این پیکارجویان که خود را نیروهای "جهادی" می نامند این است که اکثریت آنان ریشه غیر اروپایی (پاکستانی، عرب، افریقایی) دارند که تابعیت کشورهای اروپایی را اخذ کرده اند.
بدیهی است که پدیده نیروهای جهادی که از کشورهای اروپایی به سوری رفته و آموزش نظامی و تعالیم تند و افراطی دریافت کرده اند، نگرانی ها کشورهای اروپایی را دامن می زند. این افراد در صورت مراجعت به کشورشان، بالقوه می توانند افکار و اعمال افراطی را گسترش دهند.
جالب اینکه این نگرانی ها منحصر به کشورهای اروپایی نیست. عربستان سعودی و اردن نیز اقدامات تنبیهی شدیدی را علیه اتباع خود که به سوریه سفر کنند و در صف نیروهای جهادی بجنگند در نظر گرفته اند. عربستان 10 سال حبس را برای چنین افرادی در نظر گرفته است.
دست کم از نیروهای جهادی که علیه دولت سوریه می جنگند، برخی وابسته به اخوان المسلمین و برخی وابسته به القاعده، جبهة النصرة و داعش (دولت اسلامی شام وعراق) هستند که تمامی این ها از نظر عربستان سازمان های تروریستی شناخته می شوند. به این ترتیب، گو اینکه عربستان خواستار سقوط بشار اسد است ولی در عین حال نیروهای مخالف او را که وابسته به سازمان های یاد شده باشند نیز تروریستی می داند.
همین دیدگاه را کشورهای اروپایی دارند که با نگرانی شاهدند اتباع کشورشان با پیوستن به این سازمان ها برای جنگ به سوریه می روند. بازگشت این افراد نگرانی هایی را برای کشورهای اروپایی دامن زده است.
http://www.radiozamaneh.com/140186

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر