جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۳ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

وزیر خارجه اتریش در تهران؛ پیام‌ها و نکته‌ها

دیدار اشتون با نرگس محمدی و مادر ستار محمدی در محل سفارت اتریش در تهران، حملات شدید جناح تندرو نظام را تا آنجا به همراه داشت که علی لاریجانی دیدار اشتون با نامبردگان را دیدار "دزدانه" توصیف کرد و وزارت خارجه در زیر فشار شدید این انتقادات، به سفارت اتریش به خاطر رفتار خارج از عرف دیپلماتیک! تذکر رسمی داد.
جالب اینکه در طول  دیدارهای کورتز با مقامات ایرانی (ظریف، لاریجانی، هاشمی و روحانی) هیچ یک از این مقامات حتی علی لاریجانی اندک اشاره اعتراض آمیزی به رفتار خلاف عرف سفارت اتریش (آنگونه که ادعا می شد) نکردند تا دلیلی باشد بر اینکه آن همه جار و جنجال، بیهوده و بی جا بود و تذکر به سفارت اتریش اولا فاقد وجاهت دیپلماتیک و ثانیاً فرمالیته بود.
Zarif kurz


وزیر خارجه اتریش در تهران؛ پیام‌ها و نکته‌ها

تردیدی نیست که سیاست خارجی دولت یازدهم  بر راهبرد ترمیم روابط آسیب دیده با اتحادیه اروپا متمرکز گردیده است. این واقعیت را از تعداد دیدارهای ظریف با مقامات اروپایی و متقابلا دیدار آن ها از تهران می توان دریافت.
طی 9 ماه گذشته از استقرار دولت حسن روحانی، هیات های متعددی از مقامات بازرگانی، پارلمانی و همچنین وزیران خارجه تعداد زیادی از کشورهای اروپایی (ایتالیا، سوئد، بلژیک، اسپانیا، یونان، لهستان، لوکزامبورگ و لتونی) از تهران دیدن کرده اند. اما، دیدار سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش از لحاظی چند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اتریش دریچه ورود به اتحادیه اروپا
خاتمی و روحانی در شرایطی مشابه سکان قوه مجریه را به دست گرفتند که پیش از آن ها، روابط تهران با اتحادیه اروپا به شدت ملتهب بود. خاتمی در شرایطی برگزیده شد که به دلیل ترور میکونوس، هیچ یک از سفرای اتحادیه اروپا در روز تحلیف او در تهران حضور نداشتند. با وجود این، در نتیجه سیاست تنش زدایی دولت اصلاحات، توماس كلستيل رییس جمهور وقت اتریش دو بار طی سال های 1382 و 1386 از تهران دیدن کرد و متقابلا محمد خاتمی نیز در 1384 از اتریش بازید نمود.
بدین ترتیب، وین به عنوان مقر اوپک، آژانس بین المللی انرژی اتمی و چندین سازمان بین المللی دیگر نقش بسزایی در عادی سازی روابط تهران- اتحادیه برعهده گرفت همچنان که به موازات این تنش زدایی در روابط  دوجانبه، حجم مناسبات تجاری و بازرگانی دو کشور افزایش یافت.
اگر سیاست خارجی دولت روحانی را ادامه راه دولت خاتمی بدانیم، همان الگو در تنش زدایی با اتریش و متعاقب آن اتحادیه اروپا در دولت یازدهم در حال اجراست.
بدیهی است استقبال تهران از سفر کورتز اولا به منظور ترمیم مناسبات بازرگانی دو کشور بود و ثانیا تهران با استفاده از حُسن رابطه با وین (مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، اوپک و چندین سازمان بین المللی دیگر) به دنبال دیپلماسی سازمانی است تا از دریچه روابط با اتریش سطح همکاری های سازمانی خود را افزایش دهد.

سفارت اتریش در تهران میزبان اشتون
گام های نخست محمدجواد ظریف برای ترمیم رابطه با اتحادیه اروپا گرچه منتهی به دیدار اشتون از تهران شد ولی این سفر حواشی زیادی را به ویژه از سوی بدنه تندرو نظام دامن زد.
دیدار اشتون با نرگس محمدی و مادر ستار محمدی در محل سفارت اتریش در تهران، حملات شدید جناح تندرو نظام را تا آنجا به همراه داشت که علی لاریجانی دیدار اشتون با نامبردگان را دیدار "دزدانه" توصیف کرد و وزارت خارجه در زیر فشار شدید این انتقادات، به سفارت اتریش به خاطر رفتار خارج از عرف دیپلماتیک! تذکر رسمی داد.
تذکر به سفارت اتریش در تهران در معنا تذکر به وزیر خارجه آن، سباستین کورتز بود که در کمتراز دو ماه به تهران دعوت شد تا موجبات سفر رییس جمهور اتریش را فراهم آورد.
جالب اینکه در طول  دیدارهای کورتز با مقامات ایرانی (ظریف، لاریجانی، هاشمی و روحانی) هیچ یک از این مقامات حتی علی لاریجانی اندک اشاره اعتراض آمیزی به رفتار خلاف عرف سفارت اتریش (آنگونه که ادعا می شد) نکردند تا دلیلی باشد بر اینکه آن همه جار و جنجال، بیهوده و بی جا بود و تذکر به سفارت اتریش اولا فاقد وجاهت دیپلماتیک و ثانیاً فرمالیته بود.(مراجعه شود به مقاله: آیا اشتون پروتکل‌های دیپلماتیک را نقض کرده است؟)
از آن سو، وزیر خارجه جوان ولی هوشیار اتریش فرصت مصاحبه مطبوعاتی با ظریف را چنان مغتنم شمرد که بر توجه کشورش و اتحادیه اروپا بر پرونده حقوق بشر ایران تاکید کرد. وی در راستای هدفی که اشتون در تهران پیگیری کرده بود، در این مصاحبه پرده از این موضوع برداشت که : «ایران و اتریش در مقاطع دشوار روابط دو کشور، کانال‌های گفت‌وگو را باز نگه داشته‌اند، تا وین نگرانی خود را درباره حقوق بشر عنوان کند...ما می‌خواهیم نقطه نظرات خود را در مورد حقوق بشر و احترام به انسان اعلام کنیم.»

زمینه سازی سفر روسای جمهور
چنانچه گفته شد، دولت روحانی بر سیاق دولت خاتمی در صدد بهبود روابط با اتریش است تا حجم مناسبات بازرگانی را میان دو کشور افزایش دهد همچنان که در صدد است دیپلماسی سازمانی را از طریق وین پیگیری کند.
بنا به اخبار رسمی، هاینتس فیشر رییس جمهور اتریش دعوت روحانی برای دیدار از تهران را پذیرفته است. سفر وزیر خارجه اتریش را باید مقدمه سفر رییس آتی جمهور اتریش دانست که در صورت انجام، نخستین رهبر اروپایی خواهد بود که در دولت روحانی از تهران دیدن می نماید.
بدیهی است تحقق چنین گام بلندی در وهله نخست در گرو پرونده هسته ای ایران است که وین به عنوان مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای بیش از هر کشور دیگری از گام های بلندی که دولت روحانی در این مسیر برداشته آگاهی دارد.
بر این مبنا، سفر وزیر خارجه اتریش را باید سفری به منظور تشویق جناح عملگرا در درون حاکمیت دوگانه جمهوری اسلامی ارزیابی کرد که به خوبی از سنگ اندازی های جناح تندرو خبر دارد.
سفر رییس جمهور اتریش، نه تنها اولین سفر یک رهبر اروپایی به تهران در دولت یازدهم خواد بود که از بالاتر زمینه ساز سفر روحانی به یک کشور اروپایی است. گفتنی است در طول هشت سال دولت احمدی نژاد، هیچ رهبر اروپایی از ایران دیدن نکرد همچنان که احمدی نژاد نیز هرگز به یک سفر دوجانبه اروپایی دعوت نشد.
http://www.radiozamaneh.com/141274

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر