جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۴ اسفند ۱۶, یکشنبه

حزب‌الله لبنان زیر فشار دیپلماسی سازمانی عربستان

با گنجاندن حزب الله در فهرست سازمان های تروریستی توسط شورای همکاری، منطقه وارد فاز جدیدی از بحران شده است که در گمان حسن نصرالله می تواند منتهی به عملیات توفان قاطعیت (نام عملیات عربستان ضد شیعیان حوثی یمن) علیه حزب الله شود. 
حزب الله دو


حزب‌الله لبنان زیر فشار دیپلماسی سازمانی عربستان

عربستان سعودی در سال های اخیر نشان داده که از قدرت مانور بالایی در به کارگیری دیپلماسی سازمانی برخوردار است. تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و از تصویب گذراندن چند قطعنامه در مجمع عمومی علیه دولت بشار اسد نمونه ای از قدرت مانور دیپلماسی سازمانی ریاض است.
در حالی که پیشتر عربستان حزب الله لبنان را در فهرست سازمان هایی تروریستی قرار داده بود، اخیراً در اقدامی مشابهِ فشار بر دولت اسد، این کشور موضوع تروریست نامیدن حزب الله را به شورای همکاری خلیج فارس پیشنهاد داد که در نتیجه آن کلیه اعضای این شورا (حتی عمان که از روابط حسنه ای با تهران برخوردار است) حزب الله لبنان را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار داند. بدین ترتیب ریاض بار دیگر با بهره بردن از دیپلماسی سازمانی خود، علاوه بر دولت دمشق، دیگر متحد تهران یعنی حزب الله لبنان را نیز تحت فشار و حزب الله را در شمار سازمان هایی همچون القاعده و داعش قرار داده است.
همانگونه که در موارد دیگر شاهد بودیم، جای شگفتی نخواهد بود که در گام بعدی ریاض، گنجاندن حزب الله در سازمان های تروریستی را به  اتحادیه عرب و سپس سازمان همکاری اسلامی و ای بسا سازمان ملل نیز پیشنهاد دهد همچنان که در جنایتکار نامیدن دولت بشار اسد نیز یک به یک این مراحل را به انجام رسانده است. روزنامه لبنانی النهار به نقل از ریاض قهوجی، مدیر مرکز خاور نزدیک و خلیج (فارس) برای مطالعات نظامی، گفته که این اقدام عربستان آغاز یک حمله هماهنگ شده است که در اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی نیز تکرار خواهد شد.
با این توضیح در تقابل منطقه ای که بین تهران و ریاض در عرصه ها گوناگون از جمله جنگ شیعه- سنی، جنگ نیابتی، جنگ نفت و.. شاهدیم، عربستان با بهره جستن از توان "دیپلماسی سازمانی" خود اقدامات دیگری یعنی فشار بر حزب الله را به اجرا گذاشته که پیامدهای خاص خود را به همراه خواهد داشت.
این اقدام شورای همکاری وقتی معنای بیشتری می دهد که در نظر آوریم پیش از آن، حزب الله لبنان توسط امریکا و اتحادیه اروپا نیز در فهرست سازمان های تروریستی قرار گرفته بود.
اینکه حزب الله (با داعیه مقاومت علیه اسرائیل) اینک توسط شش کشور عرب ثروتمند در فهرست سازمان های تروریستی و در کنار القاعده و داعش قرار بگیرد، معنایی به مراتب فراتر از اقدام امریکا و اتحادیه به شمار می رود به ویژه اگر اتحادیه عرب نیز مبادرت به اقدام مشابه کند.
معنای این واکنش عربی این است که اینک حزب الله در برابر خود جبهه غیر از اسرائیل را دارد؛ جبهه ای عربی که با منابع مالی خود به دنبال مشروعیت زدایی از جریانی است که مدعی است تمام مشروعیت خود را از مقاومت علیه اسرائیل کسب کرده است.
روشن است که نتیجه بلافصل قرار گرفتن حزب الله در فهرست سازمان های تروریستی مثل القاعده و داعش ضربه بزرگی به داعیه مقاومت حزب الله در برابر اسرائیل است؛ داعیه ای که نام و رسم بزرگی را برای حزب الله رقم زده بود.
بدیهی است این کشورها با سرمایه و قدرت رسانه ای خود از هیچ کوششی برای تخریب چهره حزب الله (که تا همینجا به خاطر ورود در جنگ سوریه شدیداً تخریب شده) کوتاهی نخواهند کرد با این تفاوت که این بار رسانه های غربی نخواهند بود که دستگاه رسانه ای خود را هر از چندگاهی علیه حزب الله به جریان بیاندازند بلکه این رسانه ای پر تعداد عرب زبان  خواهند بود که هر روزه حتی به در قلب بیروت بر این طبل خواهند کوفت. برای مثال در جدیدترین مورد شبکه لبنانی MBC  با پخش طنزی تلویزیونی، فردی را در شکل و شمایل حسن نصر الله به تصویر کشید که دست کسی را به نماد اینکه او رهبر جمهور اسلامی است، می بوسد. پخش این طنز از یک تلویزیون لبنانی، خشم هواداران حزب الله را در بیروت به همراه داشت که مبادرت به حمله به ساختمان این تلویزیون کردند.
برای درک جریان رسانه ای که علیه حزب الله به راه خواهد افتاد کافی است به اظهارات حسن نصر الله توجه کنیم که عربستان را همسو با اسرائیل از عوامل "فتنه انگیز" در لبنان دانسته است. او گفته که: "طرح عربستان در منطقه فتنه انگیزی است و این طرح اسرائیل نیز هست".
چنین اتهاماتی بیش از آن که نشان گر اختلافات عربستان و حزب الله باشد، نمایان گر عمق شکافی است که در جهان عرب در حال پدیدار شدن است.  مهم اینکه این شکاف عربی بی درنگ به شکاف بیشتر جهان اسلام در شکل جنگ شیعه- سنی نیز منتهی خواهد شد. نصر الله گفته که :"برخی از گروه های لبنانی هستند که امیدوارند عملیات طوفان قاطعیت مانند یمن در لبنان هم تکرار شود".
چنین ارزیابی از سوی مسلح ترین جریان سیاسی لبنان، ارزیابی خطیری است که پتانسیل "انفجاری" را نشان می دهد که می تواند منطقه را به آتش بکشد. نصر الله در اشاره به احتمال اینکه عربستان اقدام مشابهی مانند یمن را در لبنان تدارک ببیند گفته که:"حزب الله توانایی و آمادگی مقابله و مقاومت به تنهایی را دارد و از هیچ یک از همپیمانان خود نمی‌خواهیم که خود را در تنگنا قرار دهند".
روشن است که مهم ترین همپیمان حزب الله، کسی نیست جز جمهوری اسلامی. سخن نصر الله مبنی که همپیمانان حزب الله لازم نیست خود را در تنگنا قرار دهند، خود اشاره ای گویاست که اگر حزب الله در قلب لبنان در معرض حملات نظامی قرار گیرد، چه تنگنایی برای همپیمانانش متصور است؟ اگر این همپیمانان در دفاع از حزب الله بر آیند، جنگی به گستردگی منطقه آغاز خواهد شد و اگر تنهایش بگذارند متحد استراتژیک خود را تنها گذاشته اند.

بحرانی برای یک نابخردی
به شرحی که گفته شد با گنجاندن حزب الله در فهرست سازمان های تروریستی توسط شورای همکاری، منطقه وارد فاز جدیدی از بحران شده است که در گمان حسن نصرالله می تواند منتهی به عملیات توفان قاطعیت (نام عملیات عربستان ضد شیعیان حوثی یمن) علیه حزب الله شود. اما، این فاز جدید بحران از کجا رقم خورد؟
شاید مسخره و مضحک باشد بدانیم این پیامد خطرناک، نتیجه حمله به سفارت عربستان در ایران است. اعدام شیخ نمر توسط ریاض که می توانست پیامدهای ناخوشایندی را برای عربستان به همراه داشته باشد، با یورش به سفارت عربستان موجب شد ریاض دست بالا را داشته باشد.
با به کار گیری دیپلماسی سازمانی خود، عربستان حمله به سفارتش را در شورای همکاری، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی مطرح و در تک تک این سازمان ها حکم محکومیت علیه جمهوری اسلامی گرفت. اما، در اتحادیه عرب تنها یک کشور رأی به محکومیت ایران نداد و آن لبنان بود که به دلیل نفوذ حزب الله در دولت لبنان، این کشور تنها کشوری بود که ازمحکوم کردن یورش به سفارت عربستان در ایران خودداری کرد. در واکنش به این اقدام، ریاض کمک چهار میلیارد دلاری خود برای بازسازی ارتش و دستگاه های امنیتی لبنان را متوقف و خواستار عذر خواهی جبران باسیل وزیر خارجه لبنان شد.
به شرحی که گفته شد واکنش عصبی که در تهران با حمله به سفارت عربستان رقم خورد اینک پس لرزه های خود را در لبنان نشان داده است:حزب الله در فهرست سازمان هایی تروریستی قرار گرفته، ریاض کمک خود به لبنان را متوقف کرده، 90 خانواده شاغل در عربستان را به ظن همکاری با حزب الله اخراج کرده، تهدید کرده که پروازهای خود به لبنان را متوقف و دارایی ها خود و سرمایه گذاری هایش در لبنان را مسدود خواهد ساخت.
روشن است این فشار بر پیکره لبنان، می تواند خشم دیگر گروه ها علیه حزب الله را برانگیزد و مجددا لبنان را در آستانه یک جنگ داخلی قرار دهد تا سرنوشت لبنان همان شود که اینک در سوریه و یمن شاهد هستیم.
روشن است با گنجاندن حزب الله در فهرست سازمان های تروریسی، عربستان فاز جدیدی را در منطقه کلید زده است. در این میان آنچه در معادلات خطرناک پیش رو مهم است اینکه بدانیم واکنش جمهوری اسلامی به فشارهای که قرار است به متحد استراتژیک اش حزب الله افزایش یابد، چیست؟

http://www.radiozamaneh.com/264943

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر