جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ اسفند ۷, دوشنبه

موضع ایران درباره کشتارهای غوطه شرقی چیست؟

وضعیت جنگ در منطقه غوطه شرقی سوریه به اندازه ای مهیب و دلخراش است که اول اسفند 96 صندوق کودکان ملل‌ متحد (یونیسف) در اقدامی نمادین در اعتراض به وضعیت وخامت‌بار کودکان برای اولین بار در تاریخ این سازمان "بیانیهٴ سفید" صادر کرد. سخنگوی این سازمان گفت این اقدام را به این دلیل انجام داده ایم که هیچ کلمه و واژه ای برای بیان آنچه در آنجا می گذرد، نیافته ایم.



موضع ایران درباره کشتارهای غوطه شرقی چیست؟

وضعیت جنگ در منطقه غوطه شرقی سوریه به اندازه ای مهیب و دلخراش است که اول اسفند 96 صندوق کودکان ملل‌ متحد (یونیسف) در اقدامی نمادین در اعتراض به وضعیت وخامت‌بار کودکان برای اولین بار در تاریخ این سازمان "بیانیهٴ سفید" صادر کرد. سخنگوی این سازمان گفت این اقدام را به این دلیل انجام داده ایم که هیچ کلمه و واژه ای برای بیان آنچه در آنجا می گذرد، نیافته ایم.
بازتاب این وضعیت وخیم در داخل ایران چندان وسیع نبود. برخی فعالان در فضای مجازی به ویژه توییتر به غوطه شرقی پرداختند، از جمله محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس که نوشت: "هم در غوطه شرقی هم در روهینگیا مسلمانان قتل عام می‌شوند، اما در رسانه‌های رسمی ما هیچ بازتابی ندارد ! سیاست ما عین دیانت ماست."
این پیام کوتاه و طعنه آمیز صادقی به سیاست سکوت جمهوری اسلامی و پاکسازی بشار اسد به ذائقه روزنامه کیهان تلخ آمد و صادقی را "ناشی"، "کم اطلاع" و "محبوب رسانه‌های غربی و ضد انقلاب" دانست که "اشک تمساح برای تروریست‌هایی که شعارشان تسلط کامل بر دمشق و نابودی حرم مطهر حضرت زینب(س) بوده است" می ریزد.
رضا سراج، تحلیل گر تندرو نیز در یادداشتی نوشت توییت محمود صادقی، رفتار هیستریک و تلاش برای دیده شدن است.
فارغ از کشاکش های رسانه ای، موضوع مهم تر این است که موضع رسمی جمهوری اسلامی در باره قطعنامه اخیر شورای امنیت، چیست؟
شورای امنیت  که به دلیل اختلاف روسیه با دیگر اعضا روزها و هفته ها از اتخاذ هرگونه تصمیم درباره غوطه عاجز مانده بود، سرانجام در روز شنبه 24 فوریه  2018  قطعنامه ای را از تصویب گذراند که از طرف های درگیر می خواهد آتش بس یک ماهه ای را به اجرا بگذارند تا امکان کمک رسانی به مردم غوطه شرقی فراهم گردد.
پیش از تصویب این قطعنامه، مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه از ایران خواسته بود که همراه با سوریه، اقدام های خشونت آمیز در غوطه شرقی را متوقف کند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم ۳ اسفند از اتحادیه اروپا خواسته بود برای توقف خشونت ها در سوریه به ایران و روسیه فشار بیاورند. فشارهایی که البته بیشتر متوجه روسیه شد و در نهایت این کشور با تصویب قطعنامه و آتش بس موقت موافقت کرد.
این قطعنامه اگرچه با اجماع به تأیید همه اعضا از جمله روسیه رسید، اما، فرانسه و آلمان گفته اند که برای حُسن اجرای آن باید با روسیه وارد مذاکره شوند. نفس چنین واکنشی از سوی این کشورهای اروپایی حاکی از آن است که این قطعنامه چندان که باید ضمانت اجرایی ندارد، اگر مسکو اراده جدی در اجرای آن از خود نشان ندهد.
از قضا نقطه ضعف قطعنامه که می تواند راه گریز مسکو و دمشق باشد، این است که قطعنامه گروه های تکفیری داعش، القاعده و جبهة النصره را از شمول آتش بس استثنا کرده و از آنجایی که به تصریح قطعنامه این گروه های تکفیری شامل آتش بس نمی شوند، مسکو و دمشق به بهانه هدف قرار دادن این گروه های تکفیری می توانند حملات خود را همچنان ادامه دهند. استقرار گروه های تکفیری با مناطق مسکونی چنان در هم تنیده است که اگر قطعنامه مذکور نقض شود، راه برای هرگونه توجیهی باز است. بنابر این، از هم اکنون می توان ادعا کرد که قطعنامه دیرهنگام شورای امنیت، جز نوشته ای بر کاغذ نیست و هیچگونه ضمانت اجرایی در برای آن وجود ندارد.
در چنین وضعیتی خبرگزاری تسنیم (نزدیک به سپاه پاسداران) یک روز پس از تصویب قطعنامه مزبور موضعی دو پهلو را از سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، منتشر ساخت که موید ادعای فوق مبنی بر نبود ضمانت اجرایی برای قطعنامه مذکور است. او در مصاحبه ای با تاکید بر اینکه قطعنامه تعدیل شده است، گفت که: "ما به این قطعنامه پایبند خواهیم بود، سوریه نیز پایبند است. [اما] بخش‌هایی از حومه دمشق که در اختیار تروریست‌ها است مورد آتش بس نیستند و پاکسازی در آن ها ادامه خواهد داشت."
اظهارات چنین مقام عالیرتبه نظامی جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه "پاکسازی" در برخی مناطق ادامه خواهد داشت، دقیقا استفاده از روزنه کوچکی است که قطعنامه برای ادامه حمله به گروه های تکفیری باز گذاشته است.
مشابه این ادعا در یادداشت روزنامه کیهان علیه محمود صادقی نیز مطرح شده بود: "تروریست‌های تکفیری در غوطه شرقی دمشق از اواخر ماه گذشتۀ میلادی با حملات گستردۀ خمپاره‌ای به مناطق مسکونی، بر شدت درگیری‌ها در این منطقه افزودند ...که در نتیجه ارتش سوریه را بر آن داشت تا با هدف پاکسازی کامل این منطقه و بازگرداندن امنیت کامل به پایتخت سوریه عملیات گسترده در منطقۀ غوطۀ شرقی را آغاز کند. [آن وقت]  در چنین شرایطی «محمود صادقی» ناگهان دردمند تروریست‌های تکفیری غوطه شرقی دمشق شده، هزیمت آنها را قتل عام می‌نامد."
به عبارت دقیق تر، موضع جمهوری اسلامی درباره وضعیت غوطه شرقی همان است که در روزنامه کیهان ذکر شده بود؛ حمایت از پاکسازی کامل.
https://iranwire.com/fa/features/25074

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر