جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۹, شنبه

امریکا و تحریم نماینده حزب الله لبنان در تهران

بر اساس توافقات امریکا و اتحادیه اروپا، قابل پیش بینی است که امریکا می خواهد با گنجاندن مقامات ارشد حزب الله در تحریم ها اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد تا آن ها هم به امریکا بپیونند و بین تهران و متحدش حزب الله فاصله ایجاد کنند.





امریکا و تحریم نماینده حزب الله لبنان در تهران

در جدیدترین اقدام وزارت خزانه داری امریکا علی عبدالله صفی الدین نماینده حزب الله در تهران را شامل تحریم های خود کرد. او پسرعموی حسن نصر الله است. در کمتر از سه روز پیش وزارت خزانه داری امریکا شخص حسن نصر الله دبیرکل این حزب و شیخ نعیم قاسم جانشین او را نیز تحت تحریم تازه قرار داده بود. امریکا این دور از تحریم ها به دلیل انتساب این افراد به اقدامات تروریستی اتخاذ شده است.
تحریم دبیرکل حزب الله و افراد نزدیک به او در حالی صورت می گیرد که تا پیشتر از این تحریم های امریکا متوجه شاخه نظامی حزب الله می شد. اما، هدف قرار دادن رهبر حزب الله و نزدیکان او معنای جدیدی را متبادر می سازد و آن اینکه هیچ فرقی میان جریان سیاسی و جریان نظامی حزب الله لبنان در تحریم های جدید امریکا در دوره ترامپ دیده نمی شود.
از همینجا می توان استنباط کرد که این تازه آغاز فشارهایی است که امریکا آغاز کرده است و برنامه کلانی برای فشار بر جمهوری اسلامی و متحد اصلی اش حزب الله در شرف انجام است. اعلام این دور از تحریم ها بر حزب الله در حالی است که حزب الله اخیراً در انتخاباتی پرلمانی این کشور که پس از 9 سال تعویق انجام شد، موفقیتی چشمگیری به دست آورد. در این انتخابات (6 می) حزب الله با یک ائتلاف موثر توانست با کسب 67 کرسی از رقیب سنی خود سعد حریری رهبر جریان المستقبل مورد حمایت عربستان، فرانسه و امریکا پیشی بگیرد. جریان المستقبل تنها توانست 21 کرسی به خود اختصاص دهد.
تحریم نماینده حزب الله در تهران، اما، معنای خاص خود را دارد. او و چند تاجر موفق لبنانی در فهرست تحریم ها قرار گرفته است. ردگیری فعالیت های اقتصادی و بانکی حزب در تهران یکی از اهداف این تحریم است. این در حالی است که ایران پس از برجام خود را آماده ساخته بود به مکانیزمی  به نام "برنامه اقدام ویژه برای مبارزه با پولشویی" بپیوندد. ، گروه ویژه اقدام مالی (FATF)  تاکنون و به موجب برجام، محدودیت‌های نظام پولی و مالی این نهاد بر نظام بانکی ایران را به  به حالت "تعلیق" درآورده است.
با عنایت به اینکه امریکا حزب الله و شرکت های متعدد وابسته به آن و حتی دبیرکل این حزب و معاون او و نمایندهاش در تهران را به اتهام اقدامات تروریستی مشمول تحریم های خود ساخته، اگر تهران بخواهد به طور کامل به "برنامه اقدام" بپیوندد ناگزیر می شود که تحریم ها ی امریکا را علیه این نزدیک ترین متحد خود را به اجرا بگذارد. حال اگر تهران به این برنامه نپیوندد نوعی نقض تعهد برجام تلقی می شود که بعد از خروج امریکا ایران ایران این تعهد را به طرف های اروپایی دارد.
این همه یعنی امریکا بازی موش و گربه ای را به راه انداخته که چه در برجام باشد یا نباشد تهران را به درد سر می اندازد تا از متحد خود فاصله بگیرد وگرنه خود دچار مضیقه های مالی قرار می گیرد.
گرچه امریکا دیگر در برجام نیست که خود را به آن متعهد بداند ولی بقای ایران در برجام در کنار بریتانیا، فرانسه و آلمان الزامات برجام از جمله شفافیت در معاملات مالی را بر ایران تحمیل می کند.
بر اساس توافقات امریکا و اتحادیه اروپا، قابل پیش بینی است که امریکا می خواهد با گنجاندن مقامات ارشد حزب الله در تحریم ها اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد تا آن ها هم به امریکا بپیونند و بین تهران و متحدش حزب الله فاصله ایجاد کنند.
از یاد نباید برد که تنها یک روز پیش از آغاز دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی، کاخ سفید (ترامپ) قانون تحریم های گسترده ایران را 2 ات 2017 به اجرا گذاشت. مفاد این مصوبه حول سه محور مهم چرخ می زند:
یکم؛ متوقف کردن برنامه موشکی ایران به گونه ای که علیه هر شخص یا نهادی که به نوعی به برنامه موشکی بالستیک ایران یا به فروش و انتقال تجهیزات نظامی خاص به ایران کمک مالی یا فنی ‌کند، تحریم‌های توقیف اموال و محرومیت از تجارت با آمریکا وضع خواهد شد.
دوم؛ هدف قرار دادن ستون فقرات ایران یعنی سپاه پاسداران از طریق توقیف اموال و منع تبادلات مالی و بانکی آن.
سوم؛هدف قراردادن ناقضان حقوق بشر در ایران.
بازی موش و گربه امریکا با حزب الله لبنان در واقع به منظور پیوند زدن بین ارکان حزب الله و سپاه پاسداران است تا مفاد بند دوم قانون مذکور را در مورد سپاه پاسداران به اجرا بگذارد. این یعنی از طریق تحریم حزب الله لبنان، امریکا یک راه دیگر بر راه های تحریم سپاه پاسداران بگشاید. به این ترتیب، استبعادی ندارد که شاهد تحریم ها مقامات ارشد سپاه به دلیل همکاری با حزب الله باشیم. تحریم این هر دو، در نهایت به منظور کنترل توان موشکی ایران است که مفاد بند یک قانون مذکور است، توانی که اینک هم در اختیار حزب الله، هم در اختیار حماس و هم در اختیار حوثی ها قرار گرفته است و تهدیدی برای متحدان امریکا یعنی اسرائیل و عربستان قلمداد می شود.
به شرحی که توضیح داده شد، روشن می شود که برنامه کلانی برای فشار بر حزب الله آغاز شده ولی با سه هدف:
یکم: محدود ساختن فعالیت های این حزب مسلح در خاک لبنان که پس از موفقیت در انتخابات پارلمانی قصد نفوذ موثر در کابینه را دارد.
دوم: فشار بر جمهوری اسلامی به ویژه سپاه پاسداران از طریق تروریستی قلمداد کردن حزب الله.
سوم: کنترل توان موشکی ایران که اینک خطری برای متحدان امریکا یعنی اسرائیل و عربستان به شمار می رود. 

 منبع: نگام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر