جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۷ مهر ۷, شنبه

یورش تروریستی اهواز؛ ابراز همدردی جهانیان از نگاه آمار

آنچه موجب شگفتی است امتناع دولت خودگردان فلسطین از ابراز همدردی است که خود می داند مساله فلسطین وزن بسیار زیادی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارد. با این حساب، محمود عباس که برای ابراز همدردی با فرانسه در حادثه شارلی ابدو شخصا به پاریس رفته بود، در حادثه اهواز حتی از یک جمله همدردی امتناع ورزیده است.

حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز (۳۱ شهریورماه ۱۳۹۷)



یورش تروریستی اهواز؛ ابراز همدردی جهانیان از نگاه آمار

از خرداد 96 که یورش تروریستی به مجلس شورا و مقبره آیت الله خمینی رخ داد، شانزده ماه سپری شد که شوک دیگر ایران را فرا گرفت. این بار یک یورش مسلحانه و غافلگیرانه دیگر به رژه نظامی شهر اهواز صورت گرفت که طی آن 25 تن از شهروندان از جمله افراد غیرنظامی کشته و متجاوز از 60 تن مجروح شدند. حرکت الاحوازیه از یک سو و داعش از سوی دیگر مسئولیت این حرکت تروریستی را برعهده گرفتند.
این رویداد برای بار دیگر ثابت کرد که ادعای ایران مبنی بر اینکه این کشور خود یکی از قربانیان تروریسم است، قطعاً درست است. اما، حادثه اهواز و پیش از آن حمله سال 96 در تهران همچنین ثابت کرد که به رغم همه ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه ایران امن ترین کشور منطقه است، ادعایی درستی نیست. معلوم شد که ضعف های امنیتی بسیاری وجود دارد که دوبار یعنی در خرداد 96 و تیر 97 تروریست ها به راحتی توانسته اند، دست به چنین اقدام فجیعی می زنند.
اما، این اقدام تروریستی که از سوی شورای امنیت به شدیدترین عبارات محکوم شد، از نگاه آمار چه تعداد محکومیت از سوی کشورهای جهان دریافت کرد؟
این پرسش از آن رو مهم است که میزان همدردی کشورهای جهان با یک رویداد دلخراش به ویژه اگر عامل انسانی مثل اقدام تروریستی موجب این حادثه ناگوار شده باشد، نشان از وزن و جایگاه آن کشور خاص در جامعه جهانی دارد.
برای مثال در پی یورش تروریستی به نشریه شارلی ابدو در  فرانسه در ژانویه 2015 که طی آن 12 نفر کشته و 11 نفر مجروح شدند، فرانسه شاهد موج عظیمی از ابراز همدردی توسط همه کشورهای جهان از جمله ایران، شخصیت های برجسته و سازمان های مهم بین المللی و.. بود. رهبران جهان از محمودعباس گرفته تا نتانیاهو در کنار ده ها تن از رهبران جهان در کنار رییس جمهور فرانسه در ابراز همدردی در یک راهپیمایی در پاریس شرکت جستند تا نشانی باشد از این که هر یک از این رهبران در کنار فرانسه ایستاده اند.
این همدردی جهانی با جمهوری اسلامی در این حادثه تروریستی چگونه و به چه اندازه بود؟ در این یادداشت مجوعه کشورهای عربی (22 کشور) و کشورهای اسلامی (57 کشور) مورد بررسی قرار گرفته است. وضعیت در کشورهای غیرمسلمان و عرب نیز تقریبا به همان نسبت است.
اهمیت توجه به کشورهای عرب و مسلمان به دلیل آن است که ایران یکی از کشورهای مسلمان و عضو سازمان همکاری اسلامی است و همچنین با تنی چند از کشورهای عرب همسایه است. همچنین بر کسی پوشیده نیست که پس از انقلاب اسلامی، ثقل سیاست خارجی ایران از همکاری با غرب به همکاری با کشورهای مسلمان (از جمله کشورهای عرب)، قاره افریقا و جنبش عدم تعهد چرخش کرد. با این توضیح باید در یادآورد که نه سازمان وحدت افریقا، نه جنبش عدم تعهد، نه سازمان همکاری اسلامی و نه اتحادیه عرب هیچ یک به اندازه حتی یک سطر به جمهوری اسلامی بابت حادثه تروریستی اهواز تسلیت نگفتند و با آن ابراز همدردی نکرد.
این یعنی در سر سطح سازمانی، این سازمان ها که جمهوری اسلامی برای آن ها وزن و منزلت ویژه ای در سیاست خارجی خود قائل است، هیچکدام حس همدردی با جمهوری اسلامی از خود نشان نداده اند.
اما در سطح کشورها، از 22 کشورعضو اتحادیه عرب تنها 7 کشور (سوریه، عمان، کویت، مصر، عراق، لبنان و قطر) به جمهوری اسلامی تسلیت گفتند و 15 کشور عرب از ابراز همدردی امتناع کردند. در این بین امتناع عربستان و امارات، یمن، سودان و بحرین که هر یک در قطع رابطه با ایران بسر می برند،  از تسلیت گفتن قابل فهم است. اما آنچه موجب شگفتی است امتناع دولت خودگردان فلسطین از ابراز همدردی است که خود می داند مساله فلسطین وزن بسیار زیادی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارد. با این حساب، محمود عباس که برای ابراز همدردی با فرانسه در حادثه شارلی ابدو شخصا به پاریس رفته بود، در حادثه اهواز حتی از یک جمله همدردی امتناع ورزیده است.
اما، این نگاه آماری در میان 57 کشور مسلمان عضو سازمان همکاری اسلامی به مراتب وخیم تر است چرا که تنها 13 کشور مسلمان (شامل 7 کشور یادشده عرببه اضافه ترکمنستان، آذربایجان، اندونزی، ترکیه و پاکستان و افغانستان) با تهران ابراز همدردی کرده اند و 44 کشور مسلمان از جمله تاجیکستان (که در حوزه فرهنگی و زبان فارسی با ایران اشتراکات بسیار دارد) از ابراز همدردی امتناع کرده اند.
همچنان که گفته شد وضعیت در کشورهای غیر عرب و غیر مسلمان نیز تقریبا به وضعیت مشابه است. اما، اهمیت آمار بالا در امتناع بیشتر کشورهای عرب و مسلمان از همدردی با تهران در آنجاست که 40 سال سرمایه گذاری جمهوری اسلامی در میان کشورهای عرب از یک سو، مسلمان از سوی دیگر و همچنین سازمان وحدت افریقا و جنبش عدم تعهد همگی بی فایده بوده و هدر رفته است. این کشورها و این سازمان ها در اندازه یک تسلیت کوتاه با جمهوری اسلامی همدردی نمی کنند چه رسد به اینکه در وقت مقتضی در حمایت از آن برآیند.
منبع: ایرا اینترنشنال
نسخه فارسی
نسخه عربی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر