جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ آذر ۲۷, چهارشنبه

سر ریز جنگ داخلی سوریه در لبنان

بعید است با سر ریز شدن جنگ سوریه در لبنان و احتمال تشدید وضعیت ناامنی ها، حزب الله بتواند توجیهی برای دخالت خود در سوریه بتراشد.
انفجار لبنان


سر ریز جنگ داخلی سوریه در لبنان


در کمتر از یک ماه از انفجاری تروریستی که نمایندگی فرهنگی ایران در بیروت را در 19 نوامبر 2013 هدف قرار داده و طی آن  23 تن از جمله رایزن فرهنگی ایران کشته شدند، انفجاری دیگر در روز 17 دسامبر در شهر بعلبک در منطقه بقاع (منطقه تحت نفوذ حزب الله لبنان) به وقوع پیوست که منظور از آن هدف قرار دادن یکی دیگر از مراکز حزب الله بود.
در میان این دو انفجار نیز روز سوم دسامبر، حسان القیس مغز عملیاتی حزب الله طی تروری موفق در نزدیک خانه اش به قتل رسید. پیش از این نیز در 15 اوت امسال، انفجار دیگری در منطقه ضاحیه در بیروت به وقع پیوسته بود که مسئولیت آن را «گروهان ام المومنین عایشه» برعهده گرفته و آن را پیامی برای حزب الله اعلام کرده بود تا از جنگ در کنار ارتش اسد دست بکشد.

پیشینه عملیات های انتحاری در لبنان
اگر در نظر داشته باشیم که پیشینه آخرین عملیات انتحاری در لبنان به 30 سال پیش یعنی 23 اکتبر 1983 باز می گردد که در آن روز مقر تفنگداران دریایی امریکا و فرانسه همزمان هدف عملیات انتحاری قرار گرفت (که در نتیجه 241 امریکایی و 58 فرانسوی کشته شدند)، اینک دو عملیات انتحاری در کمتر از یک ماه و عملیات ماه اوت و ترور حسان اللقیس با هدف ضربه زدن به حزب الله در مناطق تحت کنترلش، معنا و مفهوم خاصی می یابد. (مراجعه شود به مقاله: انفجار بیروت؛ پیام و پیامدها)
بدین ترتیب، دیده می شود که به موازات موفقیت هایی که ارتش اسد با کمک نیروهای رزمی حزب الله به دست می آورد، تعداد عملیات ها علیه حزب الله در لبنان در حال افزایش است. از این رو، پیش بینی تکرار عملیات های انتحاری یا ترور رهبران حزب الله از نوع ترور حسان اللقیس، دور از احتمال نیست به ویژه اینکه با پیام هایی که از سوی عاملان این اقدامات ارسال می شود جای تردید باقی نمانده که هدف از این اقدامات ایذائی، یادآوری عواقب دخالت رزمی حزب الله در سوریه است.
به یاد داریم که سید حسن نصر الله در ۲۴ مهر ۹۲ طی سخنانی به مناسبت عاشورا به مسئله حضور نیروهای تحت امر خود در سوریه پرداخت و صراحتاً اعلام داشت که تا زمانی عوامل براندازی حکومت بشار اسد در سوریه فعال هستند، نیروهای مسلح حزب الله نیز در سوریه حضور خواهند داشت. وی  در این سخنرانی گفت: «تا زمانی که دلیل به قوت خوب باقی‌ست، حضور ما نیز (در سوریه) ادامه خواهد داشت...و مانع خطری می‌شویم که از سوی کشورهای دیگر، در منطقه و از طرف تکفیری‌ها متوجه لبنان است»

عاملان انفجارها: اسرائیل یا عربستان؟
وارد آوردن این تعداد ضربات به حزب الله لبنان آن هم در مناطق تحت کنترل خود، موضوع ساده ای نیست وقتی توانمندی های نظامی حزب الله را در نظر آوریم. اما، آنچه پرسش برانگیز است اینکه چه کسانی در ورای این عملیات های خونین هستند؟
نکته جالب درباره این پرسش این که جمهوری اسلامی در خصوص انفجار دفتر نمایندگی فرهنگی خود (که به احتمال قوی هدف از آن، ترور سفیر ایران غضنفر رکن آبادی بود) انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفت در حالی که اندکی پس از این موضع تهران، حسن نصرالله بی پرده انگشت اتهام را نه به سوی اسرائیل بلکه به سوی عربستان سعودی گرفت و دراین خصوص گفت که :«انفجار سفارت ایران به خاطر خشم عربستان از ایران بود که طرح های ریاض در منطقه را نقش بر آب کرده است»
بدین ترتیب علاوه بر اینکه وحدت نظری میان تهران و حزب الله در خصوص انفجار بیروت دیده نمی شود، اگر سخن حسن نصرالله را (که مسلماٌ متوجه مسئولیت خود در ابراز چنین سخنانی است)، در نظر بگیریم باید گفت که جنگ نیابتی تهران و ریاض در سوریه، اینک به خاک لبنان سر ریز کرده است.

کنفرانس ژنو 2

سخنگوی اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل روز هفدهم دسامبر اعلام کرد که کنفرانس ژنو ۲ در روز ۲۲ ژانویه برگزار می‌شود و مکان آن به دلایل تدارکاتی در شهر مونترو خواهد بود. حضور ایران در این کنفرانس هنوز روشن نیست و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت، دعوت‌نامه‌ای در این خصوص به دست ایران نرسیده است.

به نظر می رسد که رژیم بشار اسد با توجه به برتری هوایی که از آن برخوردار است و همچنین با بهره جستن از نیروهای ورزیده و تازه نفس حزب الله در صدد است پیروزی های بیشتری را تا روز برگزاری کنفرانس به دست آورده تا دست برتر را درمذاکرات داشته باشد. اگر بشار اسد بتواند نیروهای مسلح اپوزسیون را به رغم حمایت مالی و تسلیحاتی زیادی که از کشورهای حامی اش دریافت می کند، به عقب براند دلیلی نمی بیند که اپوزسیون ضعیف را در ژنو 2 شریک قدرت خود کند.

با این حساب به نظر می رسد که درگیری های زمینی تا زمان کنفرانس آتی ژنو، بیش از پیش تشدید شود و نظر به اینکه یکی از دلایل برتری بشار اسد، استفاده از نیروهای رزمی حزب الله است، تصور اینکه عملیات های انتحاری یا ترورهایی از قبیل ترور حسان القیس دوباره تکرار شوند، دور از انتظار نیست خصوصا اگر دوره زمانی کوتاه عملیات های یک ماه گذشته را در نظر آوریم که تقریبا هر ده روز یک عملیات علیه حزب الله صورت گرفته است.

شکاف در شیعیان لبنان
گرچه جانبداری حزب الله از حکومت بشار اسد به دلیل اینکه عقبه لجستیکی این حزب مسلح است، قابل درک است ولی چنین نیست که حتی در میان شیعیان لبنان نیز وحدت نظری درباره مداخله نظامی حزب الله به نفع حکومت بشار اسد وجود داشته باشد.
برای مثال «صبحی طفيلی» دبيرکل پيشين حزب الله لبنان در موضعگيری بسيار تندی عليه دخالت نظامی اين حزب به نفع اسد، کشته شدگان حزب الله  در سوريه را اهل جهنم توصيف کرده بود.
بدین ترتیب اگر حزب الله لبنان در وضعیتی قرار گرفته که تدریجاً پایگاه اجتماعی خود را حتی در میان شیعیان لبنان در حال از دست دادن است، بعید است با سر ریز شدن جنگ سوریه در لبنان و احتمال تشدید وضعیت ناامنی ها به شرحی که گفته شد، بتواند توجیهی برای دخالت خود در سوریه بتراشد هرچند که دخالت گروه های تکفیری مسلح علیه بشار اسد نیز هیچ وجهی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر