جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ اسفند ۲۴, شنبه

علیزاده: دولت در مورد سفر اشتون دروغ می‌گوید

جمهوری اسلامی خودش می‌داند مساله‌ی حقوق بشر پاشنه آشیلش است. این جمهوری اسلامی که سه سال است احمد شهید را به ایران راه نداده که فجایع ایران را ببیند، وقتی می‌بیند که در ملاقات خانم اشتون با مادر ستار بهشتی فضاحت‌های‌شان دارد بالا می‌آید برآشفته می‌شود و چون به‌صراحت این را نمی‌توانند بگویند، می‌گویند دزدانه. والا اگر راست می‌گویند و اگر همان‌طور که مجلس و نمایندگان و محافظه‌کاران دائما می‌گویند سفارت اتریش و خانم اشتون به‌مانند حوادث اوکراین چنین دیدارهایی را انجام داده‌اند، این کم مساله‌ای نیست. یعنی توطئه برای براندازی و اگر مقامات جمهوری اسلامی راست می‌گویند باید سفیر اتریش را اخراج کند. ولی درواقع همان‌طور که گفتم این ملاقات‌ها مثل آفتاب تابان جزء به جزء مشخص است و حالا هم همه می‌خواهند برای مصرف داخلی و رفع تکلیف و فرار از استیضاح حرفی گفته باشند



علیزاده: دولت در مورد سفر اشتون دروغ می‌گوید

حملات محافظه‌کاران تندرو به دولت حسن روحانی در خصوص دیدار کاترین اشتون با هفت تن از فعالان زن از جمله خانم نرگس محمدی و مادر ستار بهشتی، در جریان سفر اخیر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، روز گذشته با موضع‌گیری کم‌سابقه روسای قوای قضاییه و مقننه به اوج خود رسید و صادق لاریجانی دولت را تهدید به برخورد کرد.  

حسین علیزاده دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی در فنلاند است که پس از شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، از سمت خود کناره گرفت در خصوص این دیدار توضیحاتی را در اختیار «خودنویس» قرار داده است.
وی نخست با اشاره به این‌که سخن‌گوی وزارت خارجه ایران گفته است از این موضوع بی‌اطلاع بوده‌اند گفت: «بنابر پروتکلی که در چنین سفرهایی امضا شود، دو طرف از ریز جزییات سفر باخبر هستند. از ساعت ورود گرفته تا ساعت خروج و عزیمت. بنابراین مقامات جمهوری اسلامی کاملا از برنامه‌ی سفر خانم اشتون اطلاع داشته‌اند.»
آقای علیزاده می‌افزاید: «نکته‌ی دوم علاوه بر مسائل پروتکلی و این‌که آقای علی لاریجانی گفته ملاقات دزدانه بوده این است که سخنان خانم نرگس محمدی این موضوع را نقض می‌کند. خود خانم نرگس محمدی  اعلام کرده که دعوت‌نامه رسمی دریافت کرده و معنای این حرف این است که مسائل این دیدار، کاملا از مجاری قانونی شکل گرفته است. به‌عبارت دیگر وقتی دعوت‌نامه‌ای از سفارت اتریش برای خانم محمدی می‌آید، یعنی که سفارت براساس شرح وظایفش عمل کرده و نه کاری خارج از عرف.»
وی ادامه می‌دهد: «حتی اگر فرض را بر آن بگیریم که سفارت اتریش کاری خلاف وظایف یک سفارت انجام داده است و نهادهای نظارتی و امنیتی متوجه این اقدام سفارت اتریش نشده‌اند، باز هم معنایش قصور و کوتاهی جمهوری اسلامی بوده است. به‌این معنا که یک سفارت خارجی می‌تواند مقابل چشمان نیروهای امنیتی و سپاه و وزارت خارجه یک اقدام غیرقانونی انجام دهد و از چشم آن‌ها پنهان بماند که این هم یک تف سر بالا است.»
آقای علیزاده می‌گوید: «وانگهی اصلا چه اتفاقی مگر افتاده است؟ یک مقام عالی رتبه اروپایی به تهران آمده و در روز هشت مارس (روز زن) با چند نفر از فعالان زن دیدار کرده. کجای این مساله محل اشکال است؟ حال فرض بگیریم که اساسا خانم نرگس محمدی آن‌طور که آقایان می‌گویند «فتنه‌گر»، خانم گوهر عشقی مادر ستار بهشتی چه؟ او مگر چه کرده است؟ آیا غیر از این است که خود جمهوری اسلامی اعتراف کرده فرزند بی‌گناه او در زندان کشته شده است! مادر ستار بهشتی چه اشتباهی کرده که عکس او را از روزنامه‌ها محو می‌کنند و او را «معلوم‌الحال» می‌خوانند.»
به‌گفته‌ی علیزاده سخنان مقامات ایران برای نوعی رفع تکلیف است چرا که اگر این‌طور نبود آن‌ها هنگام حضور اشتون اعتراض می‌کردند: «مثلا ببینید خانم اشتون روز هشت مارس با این فعالان دیدار می‌کند، اما یک روز بعد و روز نهم مارس با محمد جواد ظریف در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی شرکت می‌کند. خب اگر وزارت خارجه بی‌اطلاع بوده چرا همان‌جا آقای ظریف در حضور رسانه‌های جهان به اشتون اعتراض نکرد. چرا در همان کنفرانس که خانم اشتون صراحتا اعلام کرد «برای من افتخار بود که با عده‌ای از فعالان زن‌ ایرانی دیدار کنم و سخنان آن‌ها را بشنوم» ظریف اعتراض نکرد و چیزی نگفت؟ به هر حال اگر کاترین اشتون امر خلاف و غیرقانونی انجام داده بود در آن‌جا باید ظریف اعتراض رسمی می‌کرد و نه این‌که آن را پنهان می‌کرد. هم‌چنین آقای علی لاریجانی که ملاقات را دزدانه می‌خواند چرا او هم روز  نهم مارس با اشتون دیدار کرد چیزی نگفت و واکنشی نشان نداد؟ چرا شمخانی و جلیلی و ولایتی که پس از این دیدار با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند حرفی نردند؟ و حتی یک واکنش کوچک هم نشان ندادند؟ چرا همه چیز به بعد از سفر وی موکول شد؟»
این دیپلمات پیشین می‌گوید: «مثلا همین آقای علی لاریجانی آقای جک استراو را به حضور نپذیرفت خب ایشان می‌توانست خانم اشتون را هم در اعتراض به این ملاقات به حضور نپذیرد. و اساسا وقتی اشتون صراحتا می‌گوید که برای مسائل هسته‌ای به ایران نیامده بلکه به عنوان نماینده اتحادیه اروپا آمده و همه‌ی بحث‌ها از جمله حقوق بشر هم مطرح است طبیعی است موضوع کاملا شفاف بوده است و نه سفارت اتریش خلاف عرف دیپلماتیک  عمل کرده و نه این‌گونه بوده که نهادهای نظارتی و امنیتی از دست‌شان در برود. همه در جریان بوده‌اند و حالا هم همه می‌خواهند از خودشان رفع مسوولیت کنند.»
وی با اشاره به سفر جنجالی چند ماه پیش تاریا کرونبرگ و هیات پارلمانی اروپا به ایران و دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی می‌گوید: «سطح خانم کرونبرگ بسیار پایین‌تر از خانم اشتون است و حالا وزارت خارجه که آن موضوع را دید چرا به خانم اشتون تذکر نداد؟ اما واقعیت این است که این سفرها و دیدارها کاملا با هماهنگی انجام می‌شود.»
به‌گفته‌ی این دیپلمات پیشین: «هم وزارت خارجه رسما دروغ می‌گوید و هم پارلمان ایران اشتباه می‌کند که چنین موضوعاتی را در بوق و کرنا می‌کند و هم اساسا چنین دیدارهایی هیچ مانعی ندارد. و در کل باید گفت ملاقات شهروندان ایران با هر مقامی مادام که به‌اصطلاح جاسوسی نکند هیچ مانعی ندارد.»
حسین علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا موضع‌گیری‌های تندی که مقامات جمهوری اسلامی علیه کاترین اشتون و این ملاقات گرفته‌اند، تاثیری در روابط آتی اروپا با ایران و یا سفرهای این چنینی دارد هم می‌گوید: «به نظر من هم خانم اشتون و هم نهادهای بین‌المللی به خوبی آگاه هستند که نظام جمهوری اسلامی، اگر نگوییم چند پاره، حداقل دوپاره شده است و در یک سو نیروهای معتدل فعال هستند و از سوی دیگر هم تندروها و افراطی‌ها.»
وی با اشاره به اعتراض روز گذشته‌ی صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه هم می‌گوید: «اعتراض صادق لاریجانی به این دلیل است که وی در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد و این نکته‌ی بسیار مهمی است که می‌خواهم روی آن دست بگذارم. ایشان کسی است که به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر در لیست تحریم‌ها قرار دارند و خب بدیهی است که اعتراض کند.»
در خصوص «دروغ صریح» سخن‌گوی وزارت خارجه مبنی بر بی اطلاعی‌شان از این ملاقات از آقای علیزاده می‌پرسم که آیا این‌گونه سخن گفتن برای آن‌ها تبعاتی ندارد؟ «به هر حال وقتی وزارت امور خارجه می‌بیند که مجلس می‌خواهد وزیر را استیضاح کند طبیعی است که از خود رفع مسوولیت کند و یک مقداری دست به عصا راه برود و یک تذکری هم به سفارت بدهند.»
آقای حسین علیزاده در پایان هم می‌گوید: «جمهوری اسلامی خودش می‌داند مساله‌ی حقوق بشر پاشنه آشیلش است. این جمهوری اسلامی که سه سال است احمد شهید را به ایران راه نداده که فجایع ایران را ببیند، وقتی می‌بیند که در ملاقات خانم اشتون با مادر ستار بهشتی فضاحت‌های‌شان دارد بالا می‌آید برآشفته می‌شود و چون به‌صراحت این را نمی‌توانند بگویند، می‌گویند دزدانه. والا اگر راست می‌گویند و اگر همان‌طور که مجلس و نمایندگان و محافظه‌کاران دائما می‌گویند سفارت اتریش و خانم اشتون به‌مانند حوادث اوکراین چنین دیدارهایی را انجام داده‌اند، این کم مساله‌ای نیست. یعنی توطئه برای براندازی و اگر مقامات جمهوری اسلامی راست می‌گویند باید سفیر اتریش را اخراج کند. ولی درواقع همان‌طور که گفتم این ملاقات‌ها مثل آفتاب تابان جزء به جزء مشخص است و حالا هم همه می‌خواهند برای مصرف داخلی و رفع تکلیف و فرار از استیضاح حرفی گفته باشند.»
https://khodnevis.org/article/56035#.UyQmRvmSzUY

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر